Svar till: Fotometrisk mätning av SN2023ixf med ASTAP
Tack att du tar tid att svara!
” Det den sen gör är att den jämför variabeln med Comp och 3 – och så får du ett värde från det.”
Nej, så förstår jag det inte. Det två andra stjärnorna har ingen betydlese för sljälva beräkningen av magnitud, de är enbart makrerade helt frivilligt från min sida för att kontrollera att den beräknade magnituden är rimlig. De två kunde lika gärna lämnats ut och jag frå samma resultat i magnitud ändå.
“Man ska ha databasen V50, och BARA den, markerad för att kunna göra fotometri. Har du det?”
Ja, det är den som ligger till grund för beräkningen, inget annat.
(ASTAP kan inte göra fler-filter-fotometri, vad jag förstår).
Det vet jag inte men jag extraherar den gröna kanalen ur mina kalibreradebilder och när det görs får bilderna beteckningen “TG”. Jag kan också välja att extrahera den röda eller blå kanalen men det har jag inte brytt mig om.
“Du får alltså en viss spridning av variabelns magnitud mellan olika mätningar samma kväll, det är så man ska tolka din graf, right?”
Ja, det stämmer, men spridningen i magnitud är ganska liten, ungefär +/- 0,02 (total spridning är alltså 4 hundradelar).
“Kan du i så fall också göra en graf med din valda Comp-stjärna och din valda 3-stjärna?”
Ja, det går bra, kommer här. Jag valde att enbart visa gånga nattens bilder.
Med ditt resonemang så verkar det uppenbarligen som att alla stjärnor flimmrar tillsammans, alltså inte enbart variabeln. Däremot kan jag mella de två olika dagarna (nästan 3 dygn isär) se en sänkning av magnitud i variabeln som inte syns i de två andra stjärnorna som ligger kvar på sina respektive värden. Det är en sänkning på 0,01 i medelvärde så den är mycket liten.
Först, jag valde dessa stjärnor som “check” och “3” (gul text).
För information, så här ser V50databasens värden ut för “Check” och “3”.
Detta blir sedan resultatet efter ASTAPS analys:
Och när jag skapar en rapport i ASTAP ser den grafen ut så här:
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
Senaste inläggen
-
Rymdvarelser
tråd av Rikard Österman
-
Västra Slöjnebulosan
tråd av Rikard Österman
-
Öppna stjärnhopen ngc 188
tråd av wimvb