3I/ATLAS
- Detta ämne har 28 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 25-07-12 18:49 av
Johan Warell.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2025 kl. 10:43 #12398
För tredje gången har upptäckts ett interstellärt objekt som färdas genom de inre delarna av vårt solsystem, det har döpts till 3I/ATLAS eller kort och gott 3I.
Bifogar en bild som togs av Peter Carson med fjärrteleskop i Extremadura natten 2-3 juli, 3I syns som en liten punkt. Även en bild, mera högupplöst, som John Maikner tog samma natt bifogas.
Det är nog ingen vågad gissning att åtskilliga interstellära objekt av liknande slag kommer att upptäckas under de närmaste åren, särskilt med tanke på Rubin-observatoriet.
Någon som vill testa med MWT? Magnituden är nu ca 17. Jag bifogar ett klipp som visar objektets synbarhet från MWT klockan 00 UTC varje dygn den närmaste tiden.
ATel:
https://www.astronomerstelegram.org/?read=17264
-
Detta ämne redigerades för 2 veckor av
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Detta ämne redigerades för 2 veckor sedan av
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Detta ämne redigerades för 1 vecka av
Hans Bengtsson.
-
Detta ämne redigerades för 1 vecka sedan av
Hans Bengtsson.
-
Detta ämne redigerades för 5 dagar av
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
3 juli, 2025 kl. 12:47 #12405
Intressant! En hyperbolisk banexcentricitet på >6 är oöverträffat. Kometen går väl nästan i en rät linje utan att böja av så mycket? Tydligen upptäcktes 3I/ATLAS när den passerade framför den mörka nebulosan B297 i Skytten (mellan M23 och M24).
/Timo K
-
3 juli, 2025 kl. 23:57 #12418
Hej!
Den verkar tyvärr stå för lågt för MWT… jag försökte nu. Möjligen funkar det lite senare, men för sent för mig.
Magnus
-
4 juli, 2025 kl. 10:55 #12419
Ja det är mycket spännande. Har bokat in ett pass i morgon kring midnatt med MWT, borde kunna nås då.
-
4 juli, 2025 kl. 11:43 #12420
-
4 juli, 2025 kl. 11:45 #12421
Hej!
Jag testade igår med de här koordinaterna:
3I_ATLAS 18:03:45.50 -18° 40′ 08.0″
Vid midnatt fick jag besked att den var under “horisonten”. Blev förvånad…
Magnus
-
4 juli, 2025 kl. 13:52 #12422
Jag ser nu att efemeriden blir totalt annorlunda beroende på om man använder MPEC 2025-N12 (2 juli) eller MPEC 2025-N22 (3 juli). Inte bara marginella skillnader utan koordinaterna blir helt olika!
Exempel gällande 5 juli 00 UTC:
17 59 30.1 -18 39 31 (MPEC 2025-N12 från 2 juli)
16 15 43.0 -14 43 46 (MPEC 2025-N22 från 3 juli)Får se om det kommer en ny efemerid idag (4 juli), det borde det göra.
Edit:
Jag tror att de efemerider jag lagt upp i denna tråd är rätt OK. De bygger på MPEC 2025-N12. Positionmätningarna i MPEC 2025-N22 är förstås också OK … men de efemerider som genereras med MPEC 2025-N22 som grund blir helt uppåt väggarna fel.-
Det här svaret redigerades för 1 vecka av
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
5 juli, 2025 kl. 08:42 #12434
Även senaste banelementen med observationer från MPEC 2025-N35 ger efemeridpositioner 4 gr norr om observationerna. Märkligt.
https://www.minorplanetcenter.net/mpec/K25/K25N35.html
I natt gjorde jag istället en linjär extrapolation av obsar från juni 3,0 och 4,0 vilket borde placera objekten nära mitten av fältet. Jag tog 20×2 min R och 10×2 min V på en klar men månbelyst himmel med MWT
Ska blinka dessa men tror det blir svårt att hitta 3I innan banelementen är säkra.
Johan
-
5 juli, 2025 kl. 14:55 #12441
Hej!
Finns det några uppdaterade efemerider för ikväll? Jag har bokat MWT.
Magnus
-
5 juli, 2025 kl. 17:22 #12443
Magnus:
Jag tror att 3I kommer att ligga vid positionen på bifogad karta, plus minus 1 bågminut, klockan 00 UT natten 5-6 juli.
Senare i eftermiddag kommer kanske nya obsar (från natten 4-5 juli) och då kan positionen nog bli säkrare. Jag kollar då och då om det kommer några nya MPEC-obsar och lägger i så fall en ny karta här med trolig position i natt.
Edit:
Nu har kommit nya obsar:
https://minorplanetcenter.net/mpec/K25/K25N44.htmlDet verkar som om kartan jag bifogar håller bra som prognos för natten 5-6 juli klockan 00 UT.
Edit 2:
Jag hittade nu en publicerad efemerid som jag tror stämmer bra! Se klipp nedan. Kartan har uppdaterats med dessa data som grund. Stjärnhopen strax intill är M23.-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
6 juli, 2025 kl. 11:03 #12454
Hej!
Jag verkar inte lyckas fånga den. Har möjligen använt fel koordinater. Men jag hittar alltså inte detta objekt i Minor Planet-databasen (nu är jag inte så bra på den så det är kanske jag som söker fel)…?
Magnus
-
6 juli, 2025 kl. 12:55 #12459
Det är kanske helt enkelt så att objektet är för ljussvagt (magnitud ca 17.5) i månskenet?
Koordinaterna som ges i bifogad tabell (och på kartan) för 6 juli 00 UT bör ha varit korrekta på några tiondelar av en bågminut när. Däremot är positionerna man får med MPC:s efemeridkalkylator fortfarande behäftade med någon allvarlig bug som ger fullständigt felaktiga värden.
Edit:
Nedan ses positionen för 3I som den bestämdes den gångna natten vid det klockslag som anges på kartan.-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
7 juli, 2025 kl. 08:53 #12463
Hej Magnus,
Koordinaterna på JPL Horizons stämmer mycket väl med de jag extrapolerade från observerade positioner:
https://ssd.jpl.nasa.gov/horizons/app.html#/
Sök på 3I/ATLAS eller C/2025 N1 för Z08 (Oria). Geocentriskt borde också funka bra.
Menar du databasen i ACPweb eller MPC? Den finns nog inte lokalt hos oss eftersom vi inte uppdaterar regelbundet (tror jag), och elementen som MPC använder är fortfarande grovt fel. Men Horizons verkar spot on.
Johan
-
Johan Warell.
-
-
7 juli, 2025 kl. 10:41 #12467
Hej!
Jag menar på Minor Planet Center. ACPwebs databas använder jag inte, där finns väldigt sällan de objekt jag är ute efter.
Jag pekade troligen teleskopet fel…. har du lyckats fånga den, Johan?
Magnus
-
7 juli, 2025 kl. 11:40 #12468
Det är JPL-kalkylatorn vi får använda för närvarande, tills MPC fått ordning på sin kalkylator (den håller på att byggas om från grunden). Tycker att MPC har ett bättre användargränssnitt, men det hjälper ju inte om värdena blir fel.
Bifogar hur det ser ut med JPL (Johan gav länken). Det gick bra att skriva in 3I som objektets namn, även om det är C-namnet som dyker upp vid tabellen.
Uppdatering 9 juli:
Nu ger MPC-kalkylatorn korrekt info, buggen tycks vara fixad.-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
3I/ATLAS
svar av
Johan Warell
-
En ovanlig PN, Hu 2
tråd av