• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

En otroligt ljusstark meteor dagtid

Hem › Observationer › Meteorer, norrsken och atmosfäriska fenomen › En otroligt ljusstark meteor dagtid

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-07-02 09:32 av PeterR.
Visar 3 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • 1 juli, 2025 kl. 22:56 #12386
      PeterR
      Deltagare

        När jag för en stund sedan skulle cykla hem över Tranebergsbron här i Stockholm fick jag syn på en otroligt ljusstark meteor som lyste intensivt grönt och kunde följas en bra stund.
        Jag stannade cykeln så fort jag kunde, tog upp och satte på mobilkameran och smällde av 2 bilder men då hade den redan slocknat bakom de nedersta molnen. Det var obeskrivligt vackert.
        Solen var fortfarande uppe på en höjd av 2° 37′ och bilderna är tagna kl. 21:30:53 och 21:30:54 (SST).
        När jag kom hem och laddade över bilderna till datorn såg jag en liten ljus prick som rörde sig mot marken på bild nr. 2 som alltså är tagen 1 sekund senare.
        Det var oväntat för jag var nästan säker på att jag hade missat att fånga den på bild. Men det här är ingenting mot hur den såg ut bara sekunder tidigare.
        Den syns nästan mitt i bild, lite till höger om lyktstolpen och i glipan mellan molnen.

        Klicka på tumnageln och zooma in så blir bilden dubbelt så stor.

        /*Peter R

        Objekt: Meteor
        Objekttyp: Meteor
        Teleskop/objektiv: iPhone 13 Pro, normalobjektivet
        Kamera: iPhone 13 Pro
        Plats: Tranebergsbron från Minnebergssidan
        Fotograf: Peter R
        Lokalförening: SAAF
        Datum (UT): 2025-07-01
        Tid (UT): 19:30:53 och 19:30:54
        Autoguidning: Nej

        • Detta ämne redigerades för 12 månader sedan av PeterR. Anledning: Korrigerat tidsangivelserna
        Attachments:
        1. IMG_6562-Panorama0001.gif

        2. IMG_6566-02.jpg

        avatar
      • 2 juli, 2025 kl. 00:47 #12389
        PeterR
        Deltagare

          Det verkar vara en stor nyhet som har tagits upp av flera medier. Det verkar ha varit en bolid men jag hörde inte smällen som beskrivs.

          https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jbdg2P/mystiskt-foremal-pa-himlen

           

        • 2 juli, 2025 kl. 09:08 #12390
          Hans Bengtsson
          Deltagare

            Grattis till att du fick se denna ovanligt ljusa bolid och även ta ett par bilder!

            Klockslaget var ca 19:31 UT = 20:31 SNT = 21:31 SST, det har blivit en timme fel i din angivelse. Edit: Nu är det rätt!

            IMO har fått in en del rapporter, se klipp. Med utgångspunkt från de filmer och bilder som finns, skulle det gå att beräkna banan genom atmosfären. Men eftersom inga stjärnor syns på bilderna skulle det krävas mycket jobb med besök på de platser varifrån filmerna tagits så att azimut och altitud kunde bestämmas. Det blir nog ingen som gör detta?

            • Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av Hans Bengtsson.
            • Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av Hans Bengtsson.
            Attachments:
            1. IMG_5421.jpeg

          • 2 juli, 2025 kl. 09:32 #12394
            PeterR
            Deltagare

              Tack Hans,

              I morse när jag vaknade kom jag på att det var fel i UT tidsangivelserna men tänkte inte på SNT versus SST så nu har jag rättat till båda.

              I Aftonbladets artikel står det “– Meteorer kan man se varje natt. Men en så här fin ser man kanske en gång var femte år.” Jag vet inte om detta kan stämma, Jag har nattetid sett flera ljusstarka meteorer under åren men den här var “once in a lifetime”.

              /*Peter R

              Tillägg: Den bästa filmen jag har sett hittills på boliden är denna av Vincent Bergman https://www.facebook.com/alandsradio/videos/vincent-bergman-filmande-det-som-kanske-var-en-meteorit-eller-en-bolid-det-m%C3%A4rkl/1978924069525038/

              Många filmer har saturerat på grund av det starka ljusskenet och visar då bara en vit boll men första bilden i Vincents film visar ganska bra färgerna så som jag såg dem genom nästan hela förloppet där det gröna huvudet var mest iögonfallande och färgerna var betydligt intensivare.

              © Vicent Bergman från FB

              • Detta svar redigerades för 12 månader sedan av PeterR. Anledning: Tillägg
          • Författare
            Inlägg
          Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
          Logga in

          Log in / Register

          Senaste diskussionerna

          • Sommarastroöl i Malmö!
            tråd av Magnus Larsson
          • M33
            svar av Johan Warell
          • Solen i Ha 2026-06-21
            svar av Johan Warell
          • Bubbelnebulosan
            tråd av Petter Åström
          • Dubbeltrojan ockulterar stjärna i Auriga
            tråd av Hans Bengtsson
          • M6 från Skåne
            svar av Johan Warell
          • Konjunktion Månen-Venus 2026-06-17
            svar av Fredrik Silow
          • Möjlig supernova i M51
            tråd av Hans Bengtsson
          • Merkurius och månskäran
            tråd av timokarhula
          • Sagittarius 2026
            svar av Olle Eriksson
          • Solen i Ha
            svar av PeterR
          • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
            svar av Fredrik Silow
          • Månadens bild
            svar av Fredrik Silow
          • Transient (mag 14) i Bootes
            svar av Hans Bengtsson
          • Venus och Jupiter i konjunktion
            svar av PeterR
          • Alan Hale har avlidit.
            svar av timokarhula
          • Ett omaka par på majhimlen
            svar av Johan Warell
          • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
            svar av Johan Warell
          • Aktuell solaktivitet
            svar av Hans Bengtsson
          • Transient (mag 12) i Andromeda
            svar av Hans Bengtsson

          Månadens bild i galleriet

          NGC4725 (Peter Folkesson)

          Årets bild i galleriet

          IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

          Senaste bilderna i forumet

          NGC 7635, C11 (Petter Åström)

          Solen (Peter R)
          Screenshot

          Månen – Venus (Peter R)


          RSS Senaste nytt från SAAF-webben

          • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
          • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
          • Årets bild på Nattmolnet 2025!
          • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
          • Apertur nummer 1 2026!
          • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
          • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
          • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
          • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
          • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

          Kalendariet

          Sagittarius 2026
          Sagittarius 2026
          20 aug 26
          Degerhamn
          Träff under stjärnorna 2026
          Träff under stjärnorna 2026
          4 sep 26
          Mariestad

          Antal unika dagsbesökare (unika IP)

          Idag: 104 st 

          Senaste 7 dagarna: 3194 st 

          Senaste 30 dagarna: 10258 st 

          Logga in

          Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress