50 Bortglömda Miror
Forum › Observationer › Variabla stjärnor › 50 Bortglömda Miror
- Denna tråd har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 23-04-05 11:03 av
Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
6 januari, 2023 kl. 14:14 #2679
I februari är det 11 år sedan vi i SAAF/V startade observationsprogrammet 50 Bortglömda Miror. Programmet har genererat en artikel i JAAVSO, finns tillgänglig på SVO under fliken Publikationer -> 50 Forgotten Miras. Data från artikeln har också varit underlag för uppdatering i VSX för dessa 50 stjärnor.
Jag har ett excelark där jag varje kvartal uppdaterar informationen om dessa mirorna. Det är händelser som tidpunkt och ljusstyrka för maximum och minimum och information som period, amplitud max/min magnitud och färgindex.Det finns även O-C diagram med alla historiska maximum jag lyckats hitta för dessa stjärnor.
Tidigare har viss del av denna information publicerats på en wikisida på Astronet http://www.astronet.se/wiki/index.php/50_bortgl%C3%B6mda_Miror. Denna sida finns kvar men är rätt svårhittad nu då den gamla startsidan på Astronet är borta. Jag har därför bestämt att sluta uppdatera den gamla wiki-sidan och har istället lagt ut en länk till excelarket på SVO. Arket hittas under Publikationer -> Info 50 bortglömda miror.
-
Denna tråd redigerades för 8 månader sedan av
Thomas Karlsson.
-
Denna tråd redigerades för 8 månader sedan av
-
5 april, 2023 kl. 11:03 #4239
Jag har nu gått igenom första kvartalets observationer av de 50 bortglömda mirorna och fick fram 15 nya maximum och 18 nya minimum. Jag har också som vanligt beräknat nya periodelement, färgindex, O-C diagram m.m för stjärnorna. Ett uppdaterat Excel-ark med de nya uppgifterna finns på SVO under “Publikationer -> Info 50 bortglömda miror”. Också periodelementen i SVO är uppdaterade.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.
Senaste inläggen
-
Geminiderna 2023
tråd av
Hans Bengtsson
-
Detalj ur Orions svärd
tråd av
Petter Åström
-
12P/Pons-Brooks i utbrott
svar av