• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

davhei

  • Profil
  • Startade ämnen
  • Skapade svar
  • Deltagande
  • Favoritmarkeringar

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 158 totalt)
1 2 3 … 9 10 11 →
  • Författare
    Inlägg
  • 31 maj, 2026 kl. 06:01 som svar på: Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky #15014
    davhei
    Deltagare

      Jag har bokat boende så det räknar jag med!


      /David
      SVO: DHE
      AAVSO: HDAE

      avatar
      30 maj, 2026 kl. 09:04 som svar på: Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky #15012
      davhei
      Deltagare

        Stort grattis Olle, en fantastisk prestation som stjärnkartograf! Det var roligt att se dig i aktion på Leoträffen.


        /David
        SVO: DHE
        AAVSO: HDAE

        13 april, 2026 kl. 15:59 som svar på: Aprilnattsobservation av M51 i Jakthundarna #14597
        davhei
        Deltagare

          Otroligt fint tecknat Fredrik, det måste varit en fantastisk natt!


          /David
          SVO: DHE
          AAVSO: HDAE

          avatar
          9 november, 2025 kl. 11:46 som svar på: Studie av flarestjärnor #13515
          davhei
          Deltagare

            Hej,

            Jag fick in några timmar på EV Lac i B-filter med MWT igår kväll den 8 november 2025 1900-0030 UT och fångade flera flares i magnitudspannet 0,5-0,6 över vilonivån.

            De första bilderna visade slutet av vad som verkar varit en betydande flare följt en timme senare av en snabb ljusning som når en topp på nära 0,6 mag över vilonivån. Under avtagandet kan ytterligare ett par mindre flares ses.

            Innan EV Lac hinner återgå till vilonivån kommer ett komplext utbrott med en tidig liten topp tätt följt av den primära toppen, ett snabbt avklingande och sedan ytterligare en topp inom en kort tidsperiod. Jag tyckte det flarekomplexet var särskilt intressant.

            En meridianvändning ägde rum 0,32 vilket kan ses som ett avbrott i obsarna.

            Alla obsvervationer har laddats upp till SVO.

             


            /David
            SVO: DHE
            AAVSO: HDAE

            • Det här svaret redigerades för 7 månader av davhei.
            Attachments:
            1. EV-LAC-2460988-1-1.jpg

            2. EV-LAC-2460988-2-1.jpg

            avataravatar
            9 oktober, 2025 kl. 13:17 som svar på: Magnus Larsson ny ledare för SAAF/V #13309
            davhei
            Deltagare

              Tack Gustav och välkommen Magnus!


              /David
              SVO: DHE
              AAVSO: HDAE

              avatar
              21 september, 2025 kl. 10:53 som svar på: Märken på primärspegel #13130
              davhei
              Deltagare

                Utan att veta hur det ser ut i just ditt fall så tror jag att repornas påverkan på prestandan är försumbar och något som inte kommer märkas alls vid användning. Däremot tycker jag inte att det är något man ska behöva acceptera när det är en ny spegel och jag skulle absolut reklamerat den.


                /David
                SVO: DHE
                AAVSO: HDAE

                12 september, 2025 kl. 12:35 som svar på: Ljusa miravariabler nära maximum #13044
                davhei
                Deltagare

                  Jag obsade V358 Lac i natt den 12:e september 2025 med MWT från Oria och mätte den till 10,9 i V. Noterar att den legat på så gott som exakt samma magnitud de senaste 81 dagarna med ett antal obsar från olika observatörer däremellan. Det sticker ut mot hur den historiska ljuskurvan sett ut. Tankar?

                   


                  /David
                  SVO: DHE
                  AAVSO: HDAE

                  Attachments:
                  1. V358-Lac-2025-09-12.jpg

                  avatar
                  10 september, 2025 kl. 18:38 som svar på: Saturnus är minimal? #13035
                  davhei
                  Deltagare

                    Hej Tobias och välkommen till hobbyn och forumet!

                    Teleskopbrännvidd/okularbrännvidd = förstoring. Den beräkningen stämmer bra.

                    De stora anledningarna att uppgradera till dyrare okular är 1) Större synfält, något som ger en mer estetisk upplevelse och även underlättar vid stjärnhoppning och tiden man har att följa ett objekt innan man måste knuffa teleskopet 2) Bättre korrigering för optiska fel som blir tydligare i snabbare teleskop (under ca f6).

                    Nästan alla okular är skarpa on-axis, dvs mitt i synfältet. Man hör ibland lite skämtsamt att du har tre faktorer:

                    1) Vidvinkel

                    2) Billig

                    3) Välkorrigerad för optiska fel off-axis.

                     

                    Välj två av de tre egenskaperna!

                     

                    Prisspannet är från basnivån 400 kr/okular (de du får med) upp till top-of-the-line som t.ex. TeleVue Ethos som kostar 10 000 kr/okular. Däremellan hittar man en flora av alternativ. Law of diminishing returns gäller.

                    Hur mycket man värderar förbättringarna är ett personligt val utefter hur man observerar.   Kanske märker man inte om de är korrigerade eller inte och kanske tänker man inte på hur stort synfältet är. Svårt att ge generella råd, men de flesta som fastnar i hobbyn verkar uppskatta synfält närmare 70 grader eller mer.

                    Man rekommenderar ofta att ha okular som ger låg/mellan/hög förstoring med större avstånd mellan de med lägre förstoring och tätare mellan de högre. Med den fokallängden på teleskop du kollar på skulle jag säga det motsvarar ungefär:

                    Låg: 40-27mm

                    Mellan: 21-14mm

                    Hög: 10-6mm

                     

                    Valet av okularens brännvidd är egentligen mer styrt av utgångspupillens storlek = objektivdiameter/förstoring.

                    Samma lista baserat på utgångspupill skulle kunna se ut såhär:

                    Låg: 7-5 mm utgångspupill

                    Mellan: 3-2 mm utgångspupill

                    Hög: 1,5-0,5 mm utgångspupill

                     

                    Lägsta förstoringen bör inte ge en utgångspupill större än din maximalt utvidgade och mörkeranpassade pupill, ca 6 mm +/-

                    Högsta förstoring bör motsvara en utgångspupill kring 1mm och inte mindre än 0,5mm men med en maxgräns för förstoringen. Man når nämligen en begränsning pga atmosfäriska förhållanden, typiskt sett när man kommer en bit över x200. x200 går nästan alltid att använda men högre förstoringar än så endast undantagsvis.

                    Med min 254/1200 newton håller jag mig till inte mindre än 1mm men med refraktor ibland ned mot 0,5mm.


                    /David
                    SVO: DHE
                    AAVSO: HDAE

                    • Det här svaret redigerades för 9 månader av davhei.
                    27 augusti, 2025 kl. 16:43 som svar på: Tre svarta hål “observerade” igår #12888
                    davhei
                    Deltagare

                      Tack för inspirationen Timo. Det är roligt att observera objekt som är fantasieggande även om de vid okularet inte framstår som något annat än en stjärna. Svarta hål får man väl säga är ett av dem.

                      Cygnus X-1, eller som du säger HD226868-systemet, var faktiskt ett av de tidiga objekten jag observerade även om jag just nu inte hittar någon referens till exakt när det var. Det var ett sådant objekt jag ofta hört och läst om men som jag inte trodde var möjligt att observera visuellt, vilket det såklart inte heller är, men att åtminstone kunna se systemet var roligt bara det.

                      Några andra svarta hål med ”stellära massor” har jag inte sökt rätt på vad jag minns, men om man inkluderar supermassiva svarta hål i din fråga så har några olika kvasarer observerats genom åren. 3C273, PG 1634+706 d.v.s. kvasaren i Draken med z=1,337 och senast på Öland, den gravitationslinsade Andromeda’s Parachute. Inte heller här ser man ju det svarta hålet direkt, men väl ljus kopplat till de fenomen som uppstår i de svarta hålens närhet.

                      Utöver dessa tillkommer några galaxer i den relativa närheten med aktiva galaxkärnor, men nu börjar man kanske gå ifrån frågans andemening, även om kopplingen till supermassiva svarta hål finns där med.


                      /David
                      SVO: DHE
                      AAVSO: HDAE

                      • Det här svaret redigerades för 10 månader sedan av davhei.
                      6 juli, 2025 kl. 12:25 som svar på: Studie av flarestjärnor #12455
                      davhei
                      Deltagare

                        Hej,

                        Mellan kl 2310 – 0304 UT natten mellan 4-5 juli 2025 fångade jag flareaktivitet på EV Lac i B-bandet med MWT från Oria.

                        Det ser ut som åtminstone tre stycken flares där den första (1) avtar ned till baslinjen under en dryg timme.

                        Därefter följer en kraftigare flare (2a) och under avtagandet inträffar ännu en mindre flare (2b). De två senares avtagande ned till baslinjen kunde tyvärr inte följas helt då solen var på väg upp och passet fick avbrytas.

                        Jag gjorde en preliminär analys och konstaterar att den första flaren (1) hade en amplitud över baslinjen omkring 0,12 magnituder och den andra (2a) 0,15 magnituder. En approximation av arean under ljuskurvan med hjälp av numerisk integration visar att de två senare (2ab) tillsammans frigjorde mer än dubbelt så mycket energi i B-bandet som den första (1).

                        Edit: Obsarna är uppladdade till SVO.


                        /David
                        SVO: DHE
                        AAVSO: HDAE

                        • Det här svaret redigerades för 11 månader av davhei.
                        Attachments:
                        1. EV-Lac-B-20250705-2.jpg

                        2. EV-Lac-B-20250705-3.jpg

                        avatar
                        27 juni, 2025 kl. 22:15 som svar på: Studie av flarestjärnor #12377
                        davhei
                        Deltagare

                          Ja MWT ger verkligen betydligt lägre scatter än de flesta. Ofta väldigt fina ljuskurvor. Kul!

                          Ang V så har jag också undrat över det. Kanske scintillation pga korta exponeringstider spelar in?


                          /David
                          SVO: DHE
                          AAVSO: HDAE

                          • Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av davhei.
                          27 juni, 2025 kl. 20:35 som svar på: Studie av flarestjärnor #12373
                          davhei
                          Deltagare

                            Magnus,

                            Kör 30 sek i B vilket ger SNR 85-100 under passet för EV Lac. Tycker det borde vara ok, med längre exponeringstid försämras ju tidsupplösningen och det vill man ju inte heller.

                            Kör 10 sek i V och får SNR 120, men som det diskuterats på RDG-mötena kanske nyttan av en V-bild var 5-7:e minut är begränsad. Fortsätter ändå köra VBBBBBBBB ett tag till tror jag.

                            Edit: Magnus, kalibreringen verkar fungera fint nu hur som helst. Något spökade ju tidigare, men alla bilder från det senaste passet såg ok ut.


                            /David
                            SVO: DHE
                            AAVSO: HDAE

                            • Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av davhei.
                            27 juni, 2025 kl. 18:20 som svar på: Studie av flarestjärnor #12367
                            davhei
                            Deltagare

                              Fångade med hjälp av MWT i Oria en mindre flare från EV Lac tidig morgon den 27 juni. Tydligast i B men gav även utslag i V. Samma flare fångades samtidigt från Bulgarien av N Antonov.


                              /David
                              SVO: DHE
                              AAVSO: HDAE

                              • Det här svaret redigerades för 12 månader sedan av davhei.
                              Attachments:
                              1. B-band.jpg

                              2. V.jpg

                              avatar
                              25 juni, 2025 kl. 09:38 som svar på: Hundratals miljoner variabler … #12326
                              davhei
                              Deltagare

                                Jag hittade en artikel från 2022 som behandlar variabilitet i blazarer och där magnitudgränsen för Vera Rubins LSST-survey diskuteras.

                                https://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-4365/ac3bb0/pdf

                                “The Rubin-LSST photometry of the brightest blazars, or blazars during outburst states, can be affected by saturation. In photometric conditions with 0.7” seeing, the saturation levels for a 15 s exposure are expected to be 14.7, 15.7, 15.8, 15.8, 15.3, and 13.9 mag for the u, g, r, i, z, and y bands, respectively. These values increase with the exposure time, but since the saturation levels change with the observing conditions, they can vary significantly over time and with the position in the sky ….  In the 30 s single exposure case, the level of saturation increases by about 0.7–0.8 mag with respect to the 15 s double exposures.”

                                Som jag förstått det arbetar LSST typiskt sett med 30s exponeringar vilket i så fall skulle innebära att omkring 15-16:e magnituden är den ljusare gränsen för Vera Rubin i visuella området.

                                Hur väl det här stämmer med verkligheten blir vi säkert snart varse, men det verkar ju betyda att det fortfarande finns gott om variabler som amatörer kan observera som ligger utanför Vera Rubins område.


                                /David
                                SVO: DHE
                                AAVSO: HDAE

                                • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av davhei.
                                • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av davhei.
                                avatar
                                17 juni, 2025 kl. 09:30 som svar på: Nebulosor kring dvärgnovor #12280
                                davhei
                                Deltagare

                                  Ja du måste ha en hel del i dina arkiv om du sparar alla bilder Magnus?


                                  /David
                                  SVO: DHE
                                  AAVSO: HDAE

                                • Författare
                                  Inlägg
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 158 totalt)
                                1 2 3 … 9 10 11 →

                                Senaste diskussionerna

                                • M33
                                  svar av Johan Warell
                                • Solen i Ha 2026-06-21
                                  svar av Johan Warell
                                • Bubbelnebulosan
                                  tråd av Petter Åström
                                • Dubbeltrojan ockulterar stjärna i Auriga
                                  tråd av Hans Bengtsson
                                • M6 från Skåne
                                  svar av Johan Warell
                                • Maksutov-Cassegrain, minst 5″
                                  tråd av Ola Franzén
                                • Konjunktion Månen-Venus 2026-06-17
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Möjlig supernova i M51
                                  tråd av Hans Bengtsson
                                • Merkurius och månskäran
                                  tråd av timokarhula
                                • Sagittarius 2026
                                  svar av Olle Eriksson
                                • Solen i Ha
                                  svar av PeterR
                                • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Månadens bild
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Transient (mag 14) i Bootes
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Venus och Jupiter i konjunktion
                                  svar av PeterR
                                • Alan Hale har avlidit.
                                  svar av timokarhula
                                • Ett omaka par på majhimlen
                                  svar av Johan Warell
                                • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
                                  svar av Johan Warell
                                • Aktuell solaktivitet
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Transient (mag 12) i Andromeda
                                  svar av Hans Bengtsson

                                Månadens bild i galleriet

                                NGC4725 (Peter Folkesson)

                                Årets bild i galleriet

                                IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

                                Senaste bilderna i forumet

                                NGC 7635, C11 (Petter Åström)

                                Solen (Peter R)
                                Screenshot

                                Månen – Venus (Peter R)


                                RSS Senaste nytt från SAAF-webben

                                • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
                                • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
                                • Årets bild på Nattmolnet 2025!
                                • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
                                • Apertur nummer 1 2026!
                                • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                                • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
                                • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
                                • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
                                • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

                                Kalendariet

                                Sagittarius 2026
                                Sagittarius 2026
                                20 aug 26
                                Degerhamn
                                Träff under stjärnorna 2026
                                Träff under stjärnorna 2026
                                4 sep 26
                                Mariestad

                                Antal unika dagsbesökare (unika IP)

                                Idag: 43 st 

                                Senaste 7 dagarna: 4422 st 

                                Senaste 30 dagarna: 10135 st 

                                Logga in

                                Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress