Leo III
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-03-03 01:17 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
26 februari, 2023 kl. 09:45 #3383
Det blev en fin natt igår trots nysnö, tilltagande måne och norrsken. Kunde hitta 17 nya galaxer med min 12-tums Dobson. Den mest intressanta var Leo III (Leo A, UGC 5364) som är en galax i den Lokala gruppen. När jag obsat Herschel 2500-galaxen NGC3106 i Leo Minor märkte jag att det fanns en stor galax en grad SW, Leo III. Den har magnituden 12.6 men den är utsmetad till en 5.3×3.4 bågminuter stor area. Ytljusstyrkan blir då bara 15.5 magnituder per kvadratbågminut och är knappt urskiljbar. Med 47x förstoring kunde jag ana här en mycket diffus, avlång grej, som inte blev ljusare mot centrum. Leo III är en dvärggalax belägen på samma avstånd som Andromedagalaxen. Leo I (nära Regulus) och Leo II är två andra svåra dvärggalaxer i Lejonet. Har någon av er fotat Leo III? Den blev min 23:e observerade galax i den Lokala gruppen. Om man googlar på Leo III får man mest träffar på en bysantinsk kejsare. 🙂
/Timo K
-
26 februari, 2023 kl. 13:08 #3387
Det var en intressant observation! Leo I har jag tittat efter (utan framgång hittills) men aldrig Leo II eller Leo III. Skönt att det blev en fin obsnatt innan månen tar över för den här gången 🙂
Jag ser i Interstellarum att Leo III ligger i norra Leo, alldeles vid gränsen till Leo Minor.
/Torbjörn
-
27 februari, 2023 kl. 08:32 #3398
Kul att du fångade den Timo! Jag observerade Leo I, II och III i april 2021 och postade teckningar på Astronet:
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=19710
Leo I hade jag sett tidigare men inte de två andra. Det är ytljussvaga galaxer som kräver en bra himmel.
Johan
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
-
1 mars, 2023 kl. 11:58 #3435
Kul att du också obsat de tre Leo-dvärgarna. Det hade jag glömt bort. Det är inga galaxer som man direkt kan stirra på utan det krävs att man vet exakt var de finns. Min nästa galax i den Lokala gruppen torde bli Pegasus-dvärgen i höst.
/Timo K
-
2 mars, 2023 kl. 01:23 #3453
Timo,
Jag har ju aldrig nån himmel för astro ( inte en natt i 76’an sedan Öland ) och om bara ”mjölnar himmel” i bästa fall men ibland kan det blinka till i mitt sk fönster och då på våren har jag insett.
Men detta beror på mig enbart, och jag är nu väl medveten om det är ev 2/3 av årets nätters en fungerade och stundtsls även värdsklass astro.
Men du får gärna komma på 30” om väder i vår och se Leo I. II, III.Nu vis av ’lite’ erfarenhet sedan snart 10 år i branschen ( jo åren går ) vet jag man i det stora hela ser man inget mer i 5” mot 50” utan det blir mest en fråga vad det fysiskt går att se respektive storlek, men vad spelar det för roll ?
Så i det stora hela spelar det ingen roll heller om man har okular för 200 kr eller 200.000 kr eller stor optik ( eller dyr optik ) utan det handlar om att se då det ’går att se’.
Jag har väl insett speciellt den senaste tiden att intresset avstannat då jag slutat leva i nån bubbla om avancerade teleskop och mörka platser.
Men alla erfarenheter är BRA erfarenheter. Men svenk astro intresserar mig alltt mindre nu. Mitt case är väl jag hade odlat detta i södra USA med helg weekends ( om jag bott där ) då det passat om avlägsna galaxer eller eye candy, och där finns det utrymme för stora dobbar ( som jag tyvärr gillar ) så kontentan är vi kan se Leo I, II, III om väder i 30 tum men vitsen är liten ( om man redan sett dom ) då jag börjar fatta läget ( tog nåt år ! )
Ursäkta om jag svävade ut från ämnet lite.
-Just saw the light som man kan utrycka det..
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
2 mars, 2023 kl. 07:55 #3455
Håkan, jag visar dig gärna Leo I, II och III. 30-tummaren är som gjord för dem. De är ju faint stuff som vi gillar, Jag skulle säga att Leo III är enklare än våran favorit Holmberg IX nära M81. Nu ser jag fram emot faint stuff i Australien i påsk, hmmm…… 🙂
/Timo K
-
3 mars, 2023 kl. 01:17 #3486
Ah, glömde du skulle åka !
Lyllo !-Glöm inte bort uppdatera oss bara.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW