LaPalma December 2022
- Detta ämne har 48 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-31 15:27 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
21 december, 2022 kl. 02:51 #2457
Kväll 1 på Athos bjöd på bättre förhållanden, riktigt bra faktiskt.
Det blev nåt fel med vår hyra av 25’an så en Tysk hade fått den hela veckan (?) hursom fick vi 20” och kommer ta med 16” om vi åker iväg nån kväll högre upp. Enl Kai ger toppen inte myccket mer mörker men seeingen kan oftare vara bättre menade han.
Mörkret var lika som strax söder on Tijarafe ( ca 21.5 ) men det är lite högre upp och närmare Roque.
Inte kallt, ingen fukt, ingen vind och här är det fina Dobson plattformar och seeingen var i början mycket bra men blev sämre sen.
Ang 456 är den omöjlig verkar det som. Nu var onrådet totalt säkrat med referens stjärnor, och vi såg en granne 473 enkelt.
Ett sånt här objekt tar flera timmar i anspråk att hitta och lokslisera seriöst utan tracking och goto.
men min ide vi ska ha 25’an en natt och då ska jag på den igen.
6 stjärnor i Trapazeum och enkelt att upplösa hästhuvudet. Vi körde många Messiers och NGC, ex Taffy galaxys i Pegssus.
-Så en bra kväll och många timmars obs.
Jag antog att det skulle bli bättre här och så blev det, men Ok nu 20” mot 16 igår.Så mycket bättre kväll än denna är svår, men visst himmlen har dis mot Atlanten och det kan gärna få bli mörkare.
-
21 december, 2022 kl. 08:49 #2458
Roligt att du fick mycket bättre förhållanden!
-
21 december, 2022 kl. 14:22 #2461
Seeing-förhållandena vid NOT var så fantastiskt fina den gångna natten (20-21 december) att man gått ut med ett extra meddelande om detta!
Om man bortser från antalet höjdmeter som skiljer dig från NOT, befinner du dig just nu geografiskt mycket nära en av världens bästa platser för astronomi vid en av de bästa tidpunkter de någonsin haft där.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
21 december, 2022 kl. 16:36 #2464
<p style=”text-align: left;”>Hans, jo seeingen i början på kvällen var Mycket bra men vid 2 tiden var den Mycket sämre.</p>
Men ta ex Andromeda från 16” Tijarafe kvällen innan till Las Tricas och 20” var enorm skillnad. Men jag är förvånad än över att inte kunnat se NGC459 i detta läge. Ska den vara så svår trodde jag inte men jag vet det exakta läget men ingen galax finns där.-Ser du den Torbjörn har du gjort det bra !
Nu ska grannen ( Tysken ) som fick 25 tummarn gå på denna i kväll. Han var verkligen hardcore igår och körde obs från 7-8 tiden till kl 6 i morse. Han hade papperskartor och ritade av objekten och lyssnade på musik i head set å var helt off i kontak ;- )
-
21 december, 2022 kl. 17:18 #2466
Nästan så man funderar på en sak:
Kanske var Herschels obs av NGC 459 felaktig? Kanske tyckte han sig se något men att han rent objektivt inte gjorde det (sådant händer) ? Och sedan har i efterhand denna rapport kopplats till närmaste möjliga galax (NGC 459) ?
Man blir lite undrande eftersom flera observatörer med stora teleskop rapporterat galaxen som mycket svår.
Enligt O’Meara skulle Herschels 18.7-tums speculum-spegel (endast 66% reflektionsförmåga) motsvara en modern 10-tummare. Den bedömningen tvivlar jag dock på, jag tror mera på 12 tum när man ser vilka objekt han faktiskt lyckades upptäcka.
-
21 december, 2022 kl. 18:56 #2467
Ser vi den inte ikväll med 25” ska jag kolla med Jimi Lowrey i Texas eller Mel Bartels.
-
21 december, 2022 kl. 19:19 #2468
Ang 459.
Lokalisering mm.
Attachments:
-
21 december, 2022 kl. 20:08 #2472
-
21 december, 2022 kl. 21:12 #2475
Kul att se dig igång på La Palma Håkan!
NGC 459 är av allt att döma ett riktigt svårt objekt…men det finns många svåra objekt. Jag har en lista på 422 st Herschelobjekt som jag inte har lyckats se röken av 😀
Skriv en rad om du lyckas få syn på den, vore kul att veta.
Ha´re bra i finvädret!
/Torbjörn
-
21 december, 2022 kl. 21:51 #2477
Jag tror du har lite fel position för NGC 459 på kartorna du postade. När jag söker på den i Aladin hittar jag den en aning snett neråt höger från din skiss. Ungefär om man drar en rak linje från positionen på skissen till den närmsta stjärnan och sen lika långt till.
-
22 december, 2022 kl. 04:01 #2480
Min skiss är inte korrekt utan visade bara referens stjärnorna vi använde och de 3 svaga i bågen vidar vägen till galaxen, men se Sky Safari fotot och vi har sett på Sibal/Aladin och det stämmer ( tycker vi )
Mel ska gå på den nu på sin 30” i Oregon.
Bra natt igen men ev lite kallare men inte ’kallt’ sas och igen ingen vind, ingen fukt, SQM kring 21.5 och närhet till toalett, mat/kaffe osv så det är svårt att få bättre obs upplevelse i det stora hela och man sover ju några steg bort från teleskopet. Ingen lyx men Athos är ett perfekt ställe och frukosten sen är så trevligt också i denna ’barancho’.
Givetvis skulle jag vilja ha 30” och mer mörker och himlen är bra men kunde vara bättre ( typ ) och det är disband från havet. Teleskopet är Ok men mycket finns att tillägga, men idag använde vi padda med goto och det spar tid och funkade bra.
-Vi åkte en del Hereschels 400’a och lite eye candy som Rosett nebulosan ( faktisk en wow ) och enkelt se Sirius B och Rigel B.
Det blev obs till 02.45 och vi avslutade med Mars och Uranus ( såg bara en måne fast på Öland såg vi 3-4 st i vår 30” )Seeingen var bra överlag hela kvällen.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
22 december, 2022 kl. 10:38 #2486
Ni som ev följt tråden.
Ska vi ta upp 20” eller 16” till Roque ?
Jag vill det men vi är inte helt inne på det. Jag tycker också det kanske inte ger nåt men känns kul och vi är ju inte långt bort sas. Problemet är kyla/vind och dåligt med plats efter vägen plus det kommer bilar.
-
22 december, 2022 kl. 11:29 #2487
Ang Athos om ni tänker ta med famil/barn.
Stället är inte barnvänligt, rummet är mycket enkla, det är brant och trappor som har rullgrus osv. Las Tricas har inte mycket ( inga ) nöjen och det är gemensamt kök. Perfekt för slappa dagar, fin utsikt och lugnt.
-
22 december, 2022 kl. 20:18 #2499
-
23 december, 2022 kl. 03:09 #2503
Ännu en bra natt. Ingen vind, ingen fukt och SQM 21.5.
Helix var låg men ändå bra och mängder med objekt. Tur vi fick ordning på paddan. Ingen tracking och servo goto men detta spar tid att komma på plats, sedan om små objekt får man titta på referenser men huvuddelen av kvällens objekt körde vi paddan direkt på dom.
En Telrad är bra, men referens till ljussvaga stjärnor är den givetvis inte lika bra som en sökare men med padda/goto kör man referens till nån man enkelt kan ta med Telraden.
En fråga ( det kommer halo från vissa stjärnor ) i olika förstoringar så vad kan det bero på ?
Nästa fråga. I vintergatan finns ju det massor av stjärnor och är himmlen mörk har man ’jet-black’ bakgrund men det är stråk av ’grått’ överallt sas. Så vad är det man ser ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro