Coma-hopen Abell 1656
Hem › Astrofotografering › Djuprymdsfoto › Coma-hopen Abell 1656
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 26-03-25 20:05 av
Ivar Hamberg.
-
FörfattareInlägg
-
-
25 mars, 2026 kl. 20:05 #14404
Jag planerade att fota Coma-hopen med LRGB. Det var flera år sedan sist. När jag började den 20 mars så insåg jag att det förväntade norrskenet som var på gång blev betydligt starkare än jag trodde. Skulle det ruinera mina exponeringar och skulle jag bara ge upp? Nåväl, jag körde några timmar exponeringar och gick ut utanför obset och njöt av norrskenet. Det höll sig mest på norra sidan av zenit, så det blev inte nån direkt katastrof. Jag kompletterade sen med exponeringar den 22 mars. Det är oerhört vad Coma-hopen är pepprad med galaxer. Jag gillar att även se bilden som monokrom med vit bakgrund. Galaxerna framstår då mycket tydligt.Objekt: Abell Galaxy Cluster 1656
Objekttyp: Galax
Teleskop/objektiv: 12 tum RC
Montering: EQ8
Kamera: QHY600M-PH
Ytterligare utrustning: 0.8x Focal Reducer and Flattener
Plats: Stora Timrarön, norr om Vaxholm
Mjukvara: MaximDL6
Filter: L, R, G, B
Fotograf: Ivar Hamberg
Lokalförening: Stockholms AmatörAstronomer (STAR)
Datum (UT): 2026-03-20 och 22
Tid (UT): 22:00 ->
Exponeringstid: 6 tim 10 min
Kalibrering: bias, dark, flat
Bildbehandling: MaximDL och Pixinsight
Bin: 2×2
Kameratemperatur: -20C
Autoguidning: Ja
Pixelskala i bågsekunder: 0,6″ per BIN2 enhet
Bildens orientering: Norr uppåt
Väder: Klart men störande norrsken-
Detta ämne redigerades för 3 månader sedan av
Ivar Hamberg. Anledning: Extra bild
-
Detta ämne redigerades för 3 månader sedan av
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 87 st
Senaste 7 dagarna: 3177 st
Senaste 30 dagarna: 10241 st
















