• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Svenskt variabelrekord: 11159 mätningar på en natt

Hem › Observationer › Variabla stjärnor › Svenskt variabelrekord: 11159 mätningar på en natt

• Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 26-04-09 13:53 av Hans Bengtsson.
Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      Hans Bengtsson
      Deltagare

Jag fick något av en glädjechock när jag såg att Lars Hermansson till SVO levererat (Edit) 11159 mätningar av variabler. På en enda natt, 20-21 mars. I en enda stjärnbild, Canes Venatici, och en enda stjärnhop, M3. Otroligt!

Tog första bästa variabel, V0478 CVn, och kollade fasdiagrammet. Utsökt resultat. Man ser direkt att maximet inträffar något tidigare än det borde ha gjort enligt katalogdata.

Bara att fortsätta på inslagen väg!

Här hittar man info om de variabler i M3 som finns med i GCVS:

http://www.sai.msu.su/gcvs/gcvs/nl83/83.txt

• Detta ämne redigerades för 1 vecka av Hans Bengtsson.
        Attachments:
        1. IMG_7714.jpeg

• 30 mars, 2026 kl. 22:14 #14471
        Thomas Karlsson
        Deltagare

Jag blev också väldigt förvånad över mängden nya obsar. Hur var det ens möjligt med så många obsar på en natt? Att alla variablerna var i M3 förklarar en hel del. Hoppas Lars gör uppföljningar, så det blir möjligt att korrigera perioderna.

Kanske så långa serier inte är nödvändiga, hellre kortare serier och fler observationstillfällen.

• 31 mars, 2026 kl. 12:08 #14478
          Tomas Wikander
          Deltagare

Jag hade ett finger med i spelet, men Lars får berätta själv om bakgrunden till dessa mätningar. Jag tycker att det är mycket intressant att mäta i detta område, jag har själv en del data från min T140 som jag inte laddat upp. Tanken är väl att vi ska försöka rensa i våra sekvenser och ta med bara stjärnor med märkbar variabilitet. Det finns rätt många som enbart ger brus i denna uppladdning. Jag har lite tankar kring detta och återkommer via mejl till dig Thomas.

• Det här svaret redigerades för 1 vecka av Tomas Wikander.
          • 31 mars, 2026 kl. 16:30 #14482
            LasseH
            Deltagare

Kul att det blev positivt mottaget. Var lite orolig att någon skulle tycka att det var att bomba sönder vår fina databas.

Ja, det var jag som laddade upp mätningarna men i ärlighetens namn ska cred ges till Grzegorz Duszanowicz som föreslog att observera M3 under större delen av en natt för att göra en animering av vad som pågår.

Jag noterar förslagen  att observera M3 några nätter till men inte nödvändigtvis lika långa tidsserier för att till slut få kompletta ljuskurvor för alla dessa stjärnor.

• 31 mars, 2026 kl. 17:48 #14484
              Hans Bengtsson
              Deltagare

Jag kollade ljuskurvorna i SVO för alla observerade variabler den aktuella natten. De allra flesta är som väntat RR Lyr-stjärnor.

För en del av de rapporterade variablerna är materialet svårtolkat och tycks mest vara brus, men för många andra ser det jättebra ut.

Hittade en uppenbar felidentifikation: V0389 CVn är i verkligheten en Beta Lyrae-stjärna av magnitud 17, och SVO-data för den stjärnan borde tas bort, där har ni mätt på någon stjärna strax intill.

Edit:
                Thomas K har fixat denna utomordentliga sida:
                https://var.saaf.se/programinfo.php?program=30&startdate=2026-03-01&showphase=2&showband=@VG

• Det här svaret redigerades för 1 vecka av Hans Bengtsson.
                • Det här svaret redigerades för 2 dagar av Hans Bengtsson.
              • 2 april, 2026 kl. 20:14 #14500
                Tomas Wikander
                Deltagare

Kul med det positiva mottagandet! Jag måste också credda Grzegorz Duszanowicz som kom med idén till detta. Grzegorz har även som idé att göra en animering av stjärnfältets variationer under en natt, men bilderna från T41-an i V-filter har inte riktigt fungerat rent visuellt. Jag har en animering gjord med bilder från mitt TEC140 som kan funka, men jag avvaktar och ser om Grzegorzlyckas få till något, han är ju först på denna boll 🙂

Allt rapporteras i JD, jag brukar använda Vstar för periodbestämning och där kan man enkelt omvandla till HJD, jag misstänker att de flesta periodprogrammen har den funktionaliteten.

Jag har städat i våra sekvenser, både de för UAA-s T41-teleskop samt mitt eget TEC140. Jag har tagit bort alla variabler som inte uppvisar variabilitet. 69 variabler blev kvar i T41 sekvensen (18 sorterades bort däribland v0389 CVn). För min TEC140 kvarstår 30 variabler i synfältet. Jag har en serie observerad den 26-27 mars som rapporteras in inom kort.

Glad Påsk tillönskas alla och envar!

• 3 april, 2026 kl. 10:40 #14507
                  Tomas Wikander
                  Deltagare

Nu får rekordet skrivas om till 11159 mätningar på en natt. Vi har mätt om data från T41 med städade sekvenser och ersatt de tidigare mätningarna i SVO. Den nya mätningen gjordes ner till SNR 10 (istället för SNR 20) vilket gör att minskningen av mätningar, trots städning av sekvenser, inte blir så stor.

Ha en fortsatt Glad Påsk!

• 3 april, 2026 kl. 11:27 #14508
                    Hans Bengtsson
                    Deltagare

Låter perfekt att ni städat i materialet. Jag blev väldigt imponerad av helheten, men såg ju också, när jag kollade på individuella stjärnor, att det fanns en del där mätningarna inte verkade motsvara förväntad ljuskurva utan låg mera kaotiskt spridda. Jättebra att detta fixats!

Ett välkänt fenomen med RR Lyr-stjärnor är ju att många har period som ligger mycket nära 0.5 dygn, och att det därigenom blir svårt att på kort tid skapa fasdiagram som täcker hela cykeln. Det kan behövas åtskilliga månader för att få tillräcklig förskjutning i fasen jämfört med dag/natt. Längre tid ju närmare 0.5 dygn som perioden är.

Huvudprincipen tror jag bör vara att inte välja ”alla tänkbara RR Lyr-stjärnor i M3” utan att med utgångspunkt från mätningarna hittills välja just exakt sådana som visade sig ge tydliga resultat. Ljuskurvan ska motsvara vad som kan förväntas av variabeln ifråga. På så sätt får man lite färre mätningar men i gengäld bästa möjliga kvalitet.

• Det här svaret redigerades för 1 vecka av Hans Bengtsson.
                    • 9 april, 2026 kl. 13:53 #14565
                      Hans Bengtsson
                      Deltagare

Det finns nu en väldigt bra sida med M3-variablerna som Thomas K fixat. Där får man en perfekt överblick, vilket gör det möjligt att snabbt se eventuella fel i obsarna. Hittade ett tydligt fel: V0475 CVn har en obs V = 14.822 som bör tas bort.

https://var.saaf.se/programinfo.php?program=30&startdate=2026-03-01&showphase=2&showband=@VG

• Författare
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
                    Logga in

Log in / Register

Senaste diskussionerna

• Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland
                      svar av Fredrik Silow
                    • Kometen C/2025 R3 (PANSTARRS)
                      svar av Hans Bengtsson
                    • Solen – “Umbral Flashes”
                      tråd av PeterR
                    • Nålgalaxen
                      svar av Petter Åström
                    • Supernovan SN2026fvx i galaxen NGC 4205
                      svar av timokarhula
                    • Svenskt variabelrekord: 11159 mätningar på en natt
                      svar av Hans Bengtsson
                    • Uppdateringar av SVO
                      svar av Hans Bengtsson
                    • Patchick 4
                      svar av PeterR
                    • Solen i Ha 2026-04-01
                      svar av PeterR
                    • C 2025 R3 PANSTARRS 7 april 2026
                      svar av Hans Bengtsson
                    • Kreutz-kometen C/2026 A1 (MAPS)
                      svar av Hans Bengtsson
                    • M51
                      tråd av Petter Åström
                    • 50 Bortglömda Miror
                      svar av Thomas Karlsson
                    • Aktuell solaktivitet
                      svar av Hans Bengtsson
                    • Månen ockulterar Regulus 29 mars 2026
                      svar av timokarhula
                    • Fokusering av Jupiter
                      svar av PeterR
                    • Jämförelse av Maksutov Newton och Ritchey Chretien
                      svar av Anonym
                    • Månen 2016-03-26
                      svar av Thomas Karlsson
                    • Observationskafé #1 (25/2 2026) – Vårhimlens pärlor
                      svar av Fredrik Silow
                    • Månen 2026-03-22
                      svar av Peter Folkesson

Månadens bild i galleriet

SH2-136 (Göran Stenberg)

Årets bild i galleriet

C/2023 A3 (Tsuchinshan- ATLAS) (Andreas Holmström)

Senaste bilderna i forumet

Solen (Peter R)

Nålgalaxen, NGC 4565 (Filip Gloria)

C 2025 R3 PANSTARRS (Magnus Lindstrand)

RSS Senaste nytt från SAAF-webben

• Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                    • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
                    • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
                    • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
                    • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
                    • Årets första variabelmöte 12 mars – välkommen alla SAAF-medlemmar
                    • Värmland Star Party 2026
                    • Apertur blir SAAF:s nya medlemstidskrift!
                    • Telescopium nummer 4 2025 snart ute – 93:e och sista numret!
                    • Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet

Kalendariet

Leoträffen 2026 – början på en ny vårtradition!
                    Leoträffen 2026 – början på en ny vårtradition!
                    10 apr 26
                    SAAF Årsmöte 2026
                    SAAF Årsmöte 2026
                    16 apr 26
                    Apertur #1 2026
                    Apertur #1 2026
                    20 apr 26
                    Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                    Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                    12 maj 26
                    Sagittarius 2026
                    Sagittarius 2026
                    20 aug 26
                    Degerhamn

Antal unika dagsbesökare (unika IP)

Idag: 100 st 

Senaste 7 dagarna: 570 st 

Senaste 30 dagarna: 10348 st 

Logga in

Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress