Månen ockulterar Regulus 29 mars 2026
Hem › Observationer › Förmörkelser och ockultationer › Månen ockulterar Regulus 29 mars 2026
Etiketter: Månen ockulterar Regulus
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 26-03-31 13:43 av
timokarhula.
-
FörfattareInlägg
-
-
28 mars, 2026 kl. 11:43 #14424
Månen ockulterar Regulus.
På kvällen den 29 mars kommer månen att ockultera Regulus, detta kan ses om man befinner sig i södra Sverige.
Månen är vid tillfället belyst till 89%, så det är lämpligt att använda en fältkikare eller ett litet teleskop för att se fenomenet ordentligt.
Regulus försvinner vid månens icke belysta kant, och dyker efter ett tag åter upp vid den belysta randen. Det betyder att inträdet blir enklare att observera än utträdet.
Här är några klockslag (svensk sommartid) för ockultationen:
Malmö: 20:35 – 21:26
Göteborg: 20:39 – 21:21
Karlskrona: 20:40 – 21:26
Jönköping: 20:42 – 21:22
Karlstad: 20:46 – 21:17
Norrköping: 20:48 – 21:19
Visby: 20:49 – 21:23
Västerås: 20:52 – 21:15
Stockholm: 20:55 – 21:16
Borlänge: 20:55 – 21:11
Uppsala: 20:56 – 21:13Centrala Gävle ligger ca 3 km för långt norrut för ockultationen.
Längs ockultationens nordgräns kommer Regulus att precis snudda vid månens nordkant. Latitud för några valda longitudvärden framgår av denna tabell:
Long 13.00 E: Lat 61.70 N
Long 14.00 E: Lat 61.46 N
Long 15.00 E: Lat 61.21 N
Long 16.00 E: Lat 60.94 N
Long 17.00 E: Lat 60.67 N
Long 18.00 E: Lat 60.39 NMera exakta data hittar man på ”Stjärnhimlen på nätet”.
Vi hoppas på en klar söndagskväll!
-
Detta ämne redigerades för 3 månader sedan av
Hans Bengtsson.
-
Detta ämne redigerades för 3 månader sedan av
-
30 mars, 2026 kl. 00:05 #14447
Tack för infon. Trots ganska hög turbulens var det en väldigt vacker syn i ockularet
Jag missade både inträde och utträde med några sekunder men fick en sekvens kort efter (klicka på bilden för animation).
/*Peter R
Attachments:
-
30 mars, 2026 kl. 16:55 #14467
Jag obsade ockultationen med 25×100-kikare från Virsbo, Västmanland. Jag tajmade inträdet till klockan 20:52:48.1 och utträdet till 21:14:41.2. Enligt Cartes du Ciel skulle tiderna vara 20:52:29 och 21:14:29. Det skilde sig åt med 19 sekunder resp 12 sekunder. Stellarium angav inträdet till klockan 20.57.10, alltså hela 4 minuter 22 sekunder fel?! Jag förstår inte varför Stellarium visade så mycket fel. Min klockade inträdestid bör vara ganska exakt för Regulus försvann på ett ögonblick. Jag hade synkat tiden med atomuret i Frankfurt (radiostyrd klocka) och jag pratade in observationen i mobilens diktafon. Mina geografiska koordinater i Stellarium ska också stämma. Uppmätte ni andra också tider som inte stämde med Stellarium?
Såg min första ockultation av Regulus den 30 mars 2007, dvs för nästan exakt 19 år sedan. Det är ingen slump, för det är en Meton-period.
/Timo K
-
Det här svaret redigerades för 2 månader av
timokarhula.
-
Det här svaret redigerades för 2 månader av
-
30 mars, 2026 kl. 22:31 #14472
Timo, jag startade igång mitt gamla planetarieprogram för att se vad det visade för ockultationen ocg Virsbo. Om du minns fick jag en hel del gammal ockultationsdata från dig för drygt 15 år sedan som jag använde för att trimma in mitt program.
Tiderna jag fick fram för Virsbo är inträde: 20:52:38 och utträde: 21:14:13.
-
31 mars, 2026 kl. 10:16 #14475
Jag är imponerad av ditt programs exakthet. Din inträdestid stämde bättre än Cartes du Ciels. Ofta brukar inte dess tider skilja sig åt med många sekunder. Inträdet var ju enklare att observera då Regulus försvann bakom den obelysta månkanten jämfört med utträdet. Där såg Regulus initialt ut som ett månberg vid randen.
Får du samma (felaktiga) tider som jag om du använder Stellarium? Min observationsplats har koordinaterna: latitud +59°52’11”, longitud +16°05’11” och höjd +84m.
/Timo K
-
31 mars, 2026 kl. 12:23 #14480
Jag är inte så van att använda Stellarium, men installerade den senaste versionen. Det finns en funktion som heter “Fönster för astronomiska beräkningar”. När jag testar det för “Fenomen” hittar den ockultationen men anger bara en tid, 21:05. Antar att det är mittpunkten för ockultationen.
Om jag använder stjärnkartan och stegar fram tiden tills Regulus försvinner bakom månkanten fick jag ungefärliga tider 20:52:48 och 21:14:14 för Virsbo. Den version av Stellarium jag använde heter 25.4.
-
31 mars, 2026 kl. 13:43 #14481
Jag använde först Stellarium 25.3 men nu uppgraderade jag till v25.4. Då fick jag samma tider som du. Inträdet stämde på sekunden med min observerade tid medan utträdet var 27 sekunder tidigare. Det är helt naturligt då Regulus inte syntes direkt vid den belysta månranden. Konstigt att Stellarium v25.3 gav flera minuter fel tider.
/Timo K
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 41 st
Senaste 7 dagarna: 3131 st
Senaste 30 dagarna: 10195 st















