Komet C/2024 G3 ATLAS från Stockholm
- This topic has 8 replies, 5 voices, and was last updated 25-01-17 07:20 by
Johan Warell.
-
AuthorPosts
-
14 januari, 2025 at 21:45 #10875
Komet C/2024 G3 ATLAS verkade totalt osynlig på alla bilder men så kommer man på en ny bildbehandlingsidé och vid 4:e försöket dök den upp, otroligt ljussvag i gryningsljuset men tom en liten svans är synlig. Det var nära men man ska aldrig ge upp.
Bilden är tagen 20 minuter efter att kometen kom upp över horisonten till höger om Högalidskyrkan och 40 minuter innan soluppgången.
/*Peter R
Objekt: Komet C/2024 G3 ATLAS
Objekttyp: Komet
Teleskop/objektiv: Canon 70-200 /2,8 IS
Montering: Stativ
Kamera: Canon EosR5
Plats: Kungsholmen, Stockholm
Fotograf: Peter R
Datum (UT): 2025-01-12
Tid (UT): 07:55
Exponeringstid: Olika
Bildbehandling: Photoshop
Autoguidning: Nej
Väder: KlartAttachments:
-
14 januari, 2025 at 22:13 #10877
Ojdå det var ju inte bra 😀 med tanke på att jag tidigare skrivit att denna komet inte kommer att kunna observeras från Sverige.
Men kometen har klarat sig bättre än man kunde tro, den lär nu efter periheliepassagen ljusnat en smula, till magnitud ca -4 enligt de analyser jag sett.
Det är förstås bara att gratulera till denna fotografiska prestation!
-
14 januari, 2025 at 22:34 #10884
Tack Hans,
Men jag skulle nästan ändå vilja hålla med dig om att den är “osynlig”.
Jag har gått igenom alla bilder jättenoga flera gånger och det fanns inte en tillstymmelse till någon ljus prick. Men så kom jag på en ny bildbehandlingsidé och då dök den diskret upp på samtliga bilder med en regelbunden förskjutning. Jag borde ha satt kameran med följe på en kameravridare för då kan man stacka 20-30 bilder även av något som verkar osynligt. Det var så jag lyckades få fram en några timmars gammal Danjonmåne mitt på dagen för några år sedan men jag trodde inte att det skulle vara så knepigt att få syn på denna komet.
-
15 januari, 2025 at 17:21 #10910
Wow, du lyckades! Otroligt fint jobbat Peter!
-
15 januari, 2025 at 22:55 #10914
Så kul att du lyckades vaska fram några komet fotoner med bildbehandling. Envishet är en gåva i vissa “sporter”. Ett fint fotografi av morgonrodnad över staden. Grattis.
I understand the size of a nano meter (1*10e-9 meters) but have a hard time phantom a billion light years (9*10e+24 meter).
-
16 januari, 2025 at 07:32 #10915
Snyggt Peter, kul att se! Med “ny bildbehandlingsidé”, menar du då skiftning av de stackade bilderna efter stjärnhimlens rörelse? Du skriver “olika exponeringstider” så jag antar att det är en stack. Vilken brännvidd använde du?
Jag gjorde ett fruktlöst visuellt försök samma morgon samtidigt som du med 20×100 och kunde inte se kometen. Fotade också med astromoddad Canon 6D F100 mm men har ännu inte behandlat de bilderna. Det var kristallklar himmel även här utan moln vid horisonten.
-
16 januari, 2025 at 11:10 #10916
Tack alla 🙂
Hej Johan. Jag tog 2 bilder vid varje helminut från 07:35 till 08:15, en med uppmätt normalexponering och en med +1 steg. “Olika exponeringar” betyder att jag varje minut också kompenserade för att himmeln blev ljusare så exponeringstiden ökade kontinuerligt från 1/12 s – f/5,6 – Iso 400 till 1/125 s för sista bilden.
Eftersom jag trodde att det skulle bli lätt att detektera kometen på bilderna så var jag lite “slarvig” vid fotograferingen och det kan skifta med upp till 7-8 sekunder från helminuten mellan bildparen. Det låter kanske inte som så mycket men i praktiken motsvarar det flera pixlars vobblande av kometens koma från bild till bild vid en inverterad tracking, dvs en motsvarande förskjutning av bilderna för en stackning. Det går ju att göra ett excelark med den exakta pixelförskjutningen i x och y mellan tagningarna (men kan nog bortse från fältrotationen under ett så pass kort intervall) men kändes som väldigt tidskrävande metod med högst osäkert resultat.
Jag hade nog ändå testat detta om inget annat hade hjälpt men lösningen var mycket enklare. Man måste jobba med råfilerna och någorlunda neutralisera färgbalansen i den del av himmeln där kometen befinner sig samtidigt som man ökar på kontrasten, skärpan och allt som kan öka separationen mellan pixelvärdena, det är ju bara frågan om att få fram en positiv detektering i detta skede och inte en vacker gryningsbild, det kommer senare. Att neutralisera färgbalansen är det viktiga steget för färgerna är väldigt mättade, nära saturering från det orangeröda nertill till det turkosblåa upptill. Luminans och mättnad är de 2 beståndsdelarna i alla färgbilder men även varandras motsatser dvs en hög mättnad minskar separationen i luminans som står för kontrasten. Genom att neutralisera färgbalansen så bidrar alla 3 färgkanalerna i högre grad till luminansinformationen i bilderna. Ock då kunde jag se den lilla ljusa punkten som förflyttade sig från bild till bild
Nu i efterhand så kan jag tänka mig att det troligtvis också fungerar genom att omvandla alla bilder till gråskala eller bara använda grönkanalen som står för 2/4 ljuskänsliga sensorer jämfört med rött och blått som bara står för 1/4 vardera. Jag ska testa det senare.
En gång man har detekterat kometen är det lätt att göra en visuell förskjutning och stackning. Detaljbilden på kometen är en stack av 4 bilder och gjorde att den lilla svansen blev synlig.
/*Peter R
-
16 januari, 2025 at 19:16 #10922
Den här bilden som är en av de tydligaste av totalt ca 80 bilder illustrerar ovanstående bildbehandlingsresonemang.
Den övre raden visar hur osynlig kometen är både i RGB och i de 3 enskilda färgkanalerna med i stort sett original färgbalans. Genom att skifta färgbalansen, öka kontrasten och skärpan framträder kometen och svansen. Jag har genomgående använt mig av råfilerna i 16 bitar som är ställda i Adobe CameraRaw.
Bruset som blir väldigt framträdande får man reducera genom att stacka flera bilder. Här har jag stackat 5 stycken men det räcker inte för att få en helt jämn bakgrund.
Attachments:
-
17 januari, 2025 at 07:20 #10928
Tack för utmärkt beskrivning Peter! Ska se vad mina bilder kan ge.
Merkurius hade ju liknande ljusstyrka, något lägre och 16 grader väster om kometen. Fångade du den?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Månen ockulterar Mars
tråd av
Petter Öhman
-
Jupiter med 2 stormar
svar av
PeterR
-
Solsystemskavalkad
svar av