Reply To: Komet C/2023 P1 (Nishimura)
Imorse (klockan 3:27) fick jag syn på den nya kometen C/2023 P1 (Nishimura). Det var flera år sedan någon amatörastronom upptäckte en ny komet (förutom solstrykare). Min sämsta himmelsriktning från tomten är österut så jag fick bära ut min 12 cm refraktor till länsväg 668 utanför gården. Härifrån kunde jag obehindrat se Castor, Pollux och Kappa Geminorum. Jag stjärnhoppade nedåt till höger från Kappa och fann till slut en dimmig fläck. Skattade lite grovt komet Nishimura till magnitud 8.2, komadiameter 4′ och DC=4. Den var inte så enkel att se i den tilltagande gryningen. Kometens höjd var 10° medan solhöjden var -12°.
Det är säkert första gången som jag observerat med teleskop på en landsväg! Jag obsade dock M4 från tågrälsen under mitt Messier-maraton den 7 mars 2008. Vad gör man inte för att få en bra horisont? 🙂 Det var ingen biltrafik imorse denna tidiga tisdagmorgon. Få se hur C/2023 P1 (Nishimura) utvecklar sig men den kommer att hålla sig hela tiden nära solen.
Det var en bra natt. Tidigare på kvällen såg jag den “femte jupitermånen” Sigma Arietis bara 7 bågsekunder söder om Jupiter.
/Timo K
-
This reply was modified 1 year ago by
timokarhula.
-
This reply was modified 1 year ago by
timokarhula.
Senaste inläggen
-
Solsystemskavalkad
svar av
Fredrik Silow