Svar till: Två teleskop ska bli ett
Då jag har lagt ner mycket tid på observatoriet den senaste månaden, har arbetet med teleskopet hamnat lite i skymundan. Så nu kände jag att det var dags att ge teleskopet lite konstruktionstid.
Jag har skickat in konstruktionsritningar för bafflar, tubringar, dovetailskena, monteringsskena och stödtrussar till företaget som kommer att skära ut delarna i aluminium. Tyvärr kommer jag att behöva vänta på leveransen då det för närvarande råder långa leveranstider för aluminium och dessutom befinner vi oss i semestertider.
Medan jag väntar på att mina tillbehör ska levereras passade jag på att markera var bafflarna ska fästas i teleskopet. Jag använde kraftpapper för att rita vinkelräta linjer mot den optiska axeln där varje baffel ska monteras.
Jag utgick från de mått där jag tagit ut tvärsnitten från 3D skanningen av tuben. Totalt kommer åtta bafflar att installeras, inklusive två bafflar som kommer att fungera som stabilisering i de båda ändarna av tuben.
Bafflarnas godstjocklek är 10 mm. Jag kommer att fästa bafflarna med rostfria maskinskruvar av typen K6S med kullrigt huvud, förutom vid tubringarnas positioner. Där kommer jag istället att använda M5x20 insexskruvar.
Anledningen är att insexskruvarnas cylindriska skruvskallar kommer att fungera som extra lås för tuben. Tuben kommer att bli tung, cirka 130 kg med alla tillbehör monterade, så man vill inte att tuben ska börja glida i tubringarna när den pekar upp mot zenit. Som jag tidigare nämnt kommer jag inte kunna balansera teleskopet i deklinationsaxeln genom att flytta teleskopet fram och tillbaka i tubringarna. Det beror på att tubens radie inte är konstant längs längdaxeln, vilket i sin tur innebär att det inte finns något behov av att tuben är skjutbar i tubringarna. Istället kommer jag att balansera teleskopet i deklinationsaxeln med hjälp av refraktorn och ett balanseringssystem som består av en skjutbar vikt. Den extra låsningen av tuben kommer att uppnås genom att insexskruvarnas cylindriska skruvskallar fungerar som låskolvar som passar i matchande utborrade hål i tubringarna. På så sätt kommer tuben inte oavsiktligt kunna glida fram eller tillbaka i tubringarna.
För att markera platserna där jag ska borra hål för att fästa tubringarna använde jag en linjelaser. Jag projicerade laserstrålen längs teleskoptuben och markerade de platser där strålen skar varje markering för tubringarna.
Hålen kommer att vara till hjälp när jag ska montera bafflarna i tuben. Då behöver jag bara centrera bafflarna över borrhålen och sedan borra i baffeln, genom borrhålet, och därefter gänga. När det är klart skruvar jag fast bafflarna.
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan