Svar till: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Björn,
Det låter som du har fullt upp ett antal år framöver med familj osv men du kan bedriva detta helt utifrån dina villkor. Det behöver inte kosta många tusingar att utöva hobbyn.
Ang 30” och ekonomi beskrev jag vad det kostar idag om man skulle köpa det nytt och man måste se detta som en investering. Vi köpte det begagnat som beskrivits. Men jag tror inte det är aktuellt i ditt fall ( oavsett kostnad ) då du kommer ha svårt med tid och vill utvecklas på det spår du beskriver. Däremot ser jag inte ett problem i att starta med ex 50” mot 5”. Då endast en ekonomi bromsar en från att inte ha 50”. Jag ser inget vits att man ’måste’ börja ha ett litet teleskop (?)
Detta teleskop ägs inte av en klubb utan är helt i privat ägo. Det går sas inte ha öppet hus med nåt liknande därav limiterat ägande.
Ang färg. Visuella teleskop ger inte färg men visst, vissa objekt som ex M42 ser man rost rött och jag ser M57 i gult ( antar nåt ögon fel ? ) medans de flesta ser det i blått och vissa påstår de sett rött och planetarier ger ofta skiftningar i grönt eller blått ibland rött. Eta Carinea/Homunculs såg jag i gult/guld och 47 Tucane såg jag i gult och rosa med zenith och 30” och med mina Ethos. Stjärnor kan ju ha fina färger och ett fantastiskt objekt är ju Jewel box.
Men stor apertur ser jag främst att det samlar in mycket ljus och man ser ’ser’ mer men också objekten kommer fram på ett helt annorlunda sätt. Om man är finsmakare vill man ha ’kontrast’ Jag ser inget stopp på aperturen mer än om man är typ 5 meter upp…men hobbyn kräver ju nån form av anständig himmel och sommar halvåret går bort och resten är ofta i nån form av issues och de tillfällerna kring nymånen är ofta i allehanda problem som moln, regn, snö, vind, is, kyla, imma men sen om inte det kommer dålig seeing, ljusförorening eller man har inte tid helt enkelt – men så ibland är det nån bra kväll men tyvärr allt för sällan men sensommar/höst och vår finns det bra chanser.
Senaste inläggen
-
LDN936 in BW
tråd av Daniel Axelsson
-
M 42
tråd av Håkan Paulsson
-
HT Cam
svar av Thomas Karlsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB