Reply To: Två teleskop ska bli ett
Observatoriet ska monteras på ett fundament som är 300 mm högt och 200 mm brett. Anledningen är att skapa utrymme för kragen som omsluter hela basen av observatoriet. Kragen fungerar som skydd för ventilationskanalerna för att förhindra att nederbörd tränger in i observatoriet.
Nu var frågan hur jag skulle konstruera fundamentet. Initialt hade jag två alternativ, antingen gjuta eller mura ett fundament på cementplattan.
Att gjuta skulle bli en stor utmaning eftersom det skulle vara mycket komplicerat att bygga en stödform på cementplattan. Jag skulle behöva borra ner många rör för att stabilisera stödformen och därefter borra ner armeringsjärn i stödformen. När stödformen sedan avlägsnas skulle plattan se ut som en schweizerost, så den lösningen förkastade jag.
Jag har aldrig murat tidigare. Jag blev rekommenderad att använda lecablock till fundamentet. Även den lösningen förkastade jag eftersom jag tyckte att materialet var för poröst för ändamålet. Först måste jag borra igenom lecablocken och dra långa bultar ner i betongplattan. Sedan skulle observatoriets basring skruvas fast i lecablocken. Det skulle förmodligen fungera med skruvankare och ankarmassa, men jag ville inte chansa.
Så jag beslutade mig för att använda ett enklare material att arbeta med. Jag valde tryckimpregnerat virke med dimensionerna 75×200. Genom att använda fyra lager virke får jag en höjd på 300 mm, och bredden får jag automatiskt.
Jag beslutade mig för att basen skulle ha en 16-hörning för att få en bra passform i cirkeln. Varje del blir då 994,25 mm och 916,21 mm med vinklar på 79 och 101 grader.
Bilden nedan visar när jag har markerat var observatoriets fundament ska placeras på cementplattan. På föregående bild är markeringen ritad med lila färg. Den innersta ringen har en radie på 2 350 mm och den yttersta ringen har en radie på 2 500 mm. Däremellan kommer jag att placera det tryckimpregnerade virket så att det kommer att utgöra en 16-hörning.
Senaste inläggen
-
Jupiter med 2 stormar
svar av
PeterR
-
Solsystemskavalkad
svar av
Thomas Karlsson
-
NSV01161
svar av