Reply To: Två teleskop ska bli ett
Jag har nu beslutat hur jag ska fästa teleskopet på monteringen. Det kommer att bli en klassisk anordning med två monteringsringar monterade på en dovetailskena. Då tuben inte är en standardtub måste jag tillverka monteringsringarna själv för att få önskad storlek.
Dovetailskenan tillverkar jag av aluminium med en tjocklek på 40 mm. Skenan kommer att en bredd på 400 mm och en längd på 1000 mm. Tubringarna tillverkas i samma material och tjocklek. De har inga gångjärnsöppningar eller skruvlåsningar utan låses istället med två bultar på vardera sida. Ritningen ovan visar att innerdiametern på tubringen inte är cirkelrund utan följer formen på tuben där den ska fästa. Profilen är tagen från laserskanningen av tuben.
Jag har tillverkat mockuper för att verifiera att konstruktionen blir som jag tänkt. Bilden nedan visar de två tubringarna. De nummer som är skrivna på respektive tubring anger på vilket avstånd från slutet av tuben de ska monteras på.
Bilderna nedan visar den bakre tubringen som är provisoriskt fastsatt på teleskoptuben. Jag har använt olika mönster på sidorna för att hålla reda på vilken tubring som är vilken eftersom de inte är identiska. Dessa mönster kommer inte att finnas när jag skär ut tubringarna i aluminium.
Bilden nedan visar hur jag har tänkt montera tubringarna och dovetailskenan. Den bakre tubringen ska monteras 688 mm från bakkanten på teleskopet och den främre tubringen på 1688 mm från bakkanten. Mittpunkten mellan tubringarna, som är belägen 1178 mm från bakkanten, är teleskopets beräknade tyngdpunkt med alla tillbehör monterade.
Eftersom radien på tuben inte är konstant längs längdaxeln kommer möjligheterna att flytta teleskopet fram och tillbaka i tubringarna för att balansera tyngdpunkten att vara begränsade. Refraktorn kommer att monteras parallellt med tuben och kommer att användas för att justera tyngdpunkten. Det är möjligt då den i sin tur är monterad i två tubringar. För att finjustera tyngdpunkten kommer jag att använda ett balanseringssystem bestående av en vikt. Vikten kommer också att användas för att balansera tyngdpunkten beroende på vilka tillbehör jag använder. Balanseringssystemet och refraktorn syns på ritningen ovan, men positionen på tuben är inte den slutgiltiga. Det gäller även refraktorns tubringar.
I morgon ska jag börja bygga gjutformen.
Senaste inläggen
-
Solsystemskavalkad
svar av
Fredrik Silow
-
Running man
svar av
Fredrik Silow
-
Min Star’Ex börjar ta form.
tråd av