Svar till: Skåne starparty 12/8
Forum › Astrofotografering › Övrigt astrofoto › Skåne starparty 12/8 › Svar till: Skåne starparty 12/8
Precis som du säger Hans är augusti en av de bästa astronomimånaderna under året, möjligen med undantag för september.
Jag gjorde en snabbkoll i mina väderobservationer från 2013 och framåt där jag bor nu, 4 km från sydkusten. Sommartid är ett typiskt scenario här sydvästlig vind med molnbildning dagtid några km norrut över Romeleåsen med cumulus eller stratocumulus, medan kustbandet har lägre molnighet. Vissa perioder är det en tydlig molngräns på detta sätt.
Jag bokför bland annat antalet klara nattimmar, där klart innebär molnighet <=2/8 och natt innebär i princip amatörastronomisk natt när observationer går att göra under mörker. Denna statistik borde gälla för hela Skånes sydkust, förhållandena är likvärdiga.
I genomsnitt har augusti 34 klara nattimmar av 90 tillgängliga (räknat på 3 timmar astronomisk natt 15 augusti). 12 av 31 dygn har minst 1 nattimme med klart väder.
Antalet klara timmar är uppskattningsvis ca 10% fler än detta eftersom jag har gjort manuella observationer på plats vilket innebär att data saknas då jag varit bortrest.
Då får man att ca 40% av de nattimmarna i augusti är klara (högst 2/8 molnighet) och att dessa också fördelar sig på i genomsnitt 40 % av nätterna. Ganska goda chanser alltså.
Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 4
T52 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
-
Det här svaret redigerades för 4 veckor av
Johan Warell.
Senaste inläggen
-
Två teleskop ska bli ett
svar av