• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Western Australia DS-expeditionen 2025

• Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 25-04-26 11:50 av Hans Bengtsson.
Visar 18 svarstrådar
< 1 2
  • Författare
    Johan Warell
    Keymaster

Vi fick ytterligare en allnighter här nere down under. Inte riktigt lika mörkt som innan, men som vanligt kunde vis se motljuset, zodiakalbbandet och magellans spöke, så inget att klaga på. Helt klart förutom någon timme med en del Sc und 2/8. Hela passet varade tio timmar.

Det blev 35 observationer med min CC och Timos 25 cm dob, plus några timmars fotande på sennatten. Här är några höjdpunkter.

Kvällen inleddes med Fornaxdvärgen, en elliptisk dvärggalax i Lokala hopen på 450 000 ljusårs avstånd. Syntes utan större problem i CC x31 trots bara 15 graders höjd. Dess ljusaste klotis NGC 1049 kunde jag dock inte se hur mycket jag än försökte – gränsmagnituden var ca 12 medan den har mag 12,9.

NGC 1365, den ljusaa tvåarmade stavspiralen i Eridanus, tecknade jag med CC. Staven var tydlig, armarna lite svårare. Sanduleak 2-3 är en mycket liten pln i CMa, mag 12, något diffus med CC x200. NGC 2452 är en pln av mag 11,9 ca 30″ stor som sågs som en rund jämnljus skiva i CC:n. Den bildar ett fint par med NGC 2453, en öppen hop med ett tiotalstjärnor i x200.

Den ormlika mörka nebulosan Dark Doodad var lätt att se med CC x31, fint kontrasterad i ett rikt stjärnfält. NGC 3195, en något oval, ljus pln med ett mörkt centralt stråk genom långaxeln, fint objekt med 25 cm x156 och x278. Västra loben var något ljusare.

Många fina objekt, och vissa riktigt svåra. En fin natt som kanske blir vår sista under stjärnorna här. Prognosen för de sista tre nättterna ser inte bra ut.

• 2 april, 2025 kl. 17:21 #11621
      Hans Bengtsson
      Deltagare

Nu finns namnen även för dessa novor inlagda i SVO:

V7991 Sgr

V7992 Sgr

• 26 april, 2025 kl. 10:31 #11866
        timokarhula
        Deltagare

Jag håller på och analyserar mina observationer från Down Under. Det tar tid men är givande och bringar överraskningar. Jag är framme vid 24/25 mars, den sjätte natten. Jag blev förvånad när jag kollade upp galaxen NGC3402 i Hydra. Inget Herschel 2500-objekt men den var plottad på min Megastar-karta så jag blev nyfiken. Galaxen var mycket svår att se. Det visade sig att objektet inte alls är en NGC-galax utan är istället katalogiserad bara som PGC 32444. Andrew Ainslie Common råkade år 1880 göra en duplicerad observation av den närbelägna (11 bågminuter SE) NGC3411 som är ett Herschel-objekt. RNGC gjorde ett misstag och jämställde NGC3402 med PGC 32444 och inte med NGC3411. Även Uranometria atlasen mm gör samma misstag och kallar galaxen för NGC3402. NGC3411 såg jag som ljusstark, ganska stor, rund och hade en ljussvag stellär nucleus. Den blev förresten den sista av de 53 Herschel-objekten i Hydra som jag loggat.

Det intressanta med PGC 32444 är att den är den ljussvagaste galaxen som jag sett hittills med 10-tums apertur. Simbad anger B-magnitud 16.19. Kan det vara möjligt? Med tanke på att det är en elliptisk galax kan man i regel subtrahera med 1.0 för att få en ungefärlig V-magnitud, dvs 15.2. Det är då inte omöjligt för jag hade ringat in två närbelägna fältstjärnor av V=15.45 och V=15.31. Galaxen är mycket liten, diameter 0.26 bågminuter enligt Simbad. Såg dock PGC 32444 som något utbredd med 150x förstoring.

Harold Corwin som är en NGC/IC-detektiv, har kollat upp alla objekt med historiska, problematiska identifikationer. Han skriver: I doubt, however, that even a observer of [Andrew Ainslie] Common’s experience using his 36-inch reflector would be able to dig [PGC32444] out. (!)   🙂

Det var (dittills) den bästa natten i Wicherina och min SQM-L mätare visade medianvärdet 21.72.

/Timo K

• 26 april, 2025 kl. 11:50 #11868
          Hans Bengtsson
          Deltagare

PGC 32444 har V-magnitud 15.543 enligt APASS, och B-magnitud 16.707. Så det verkar inte omöjligt att du kunde skymta den. Se AAVSO-kartor nedan.

• Det här svaret redigerades för 1 månad av Hans Bengtsson.
            Attachments:
            1. IMG_4978.jpeg

2. IMG_4979.jpeg

• Författare
          Visar 18 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
          Logga in

Log in / Register

Senaste diskussionerna

• NOT och solen
            tråd av Hans Bengtsson
          • Fred Espenak har avlidit
            svar av timokarhula
          • Uppdateringar av SVO
            svar av Thomas Karlsson
          • Aktuell solaktivitet
            svar av Hans Bengtsson
          • M97 Ugglenebulosan och M108
            tråd av Lars Sundqvist
          • M97, Ugglenebulosan
            tråd av Lars Sundqvist
          • Möjlig meteor 250531 2:14 (00:14 UT?)
            tråd av Petter Åström
          • Söker Skywatcher 130pds eller liknande
            tråd av Minstfarlig
          • Dvärgnovan SW UMa i mycket ljust superutbrott (mag 9.5)
            svar av Johan Warell
          • Dvärgnovan V0624 Peg i extremt sällsynt utbrott (mag 11)
            svar av Johan Warell
          • ASI2600MM Pro
            tråd av luckelaser
          • De ljusaste dvärgnovorna
            tråd av Hans Bengtsson
          • Transient i Cassiopeia (mag 11)
            tråd av Hans Bengtsson
          • Transient (mag 13.7) i Lyra
            tråd av Hans Bengtsson
          • Blazaren 4C 11.69
            tråd av Hans Bengtsson
          • Ljusföroreningar i Naturrestaureringsförordningen
            tråd av Hernán
          • Den mörka emun
            svar av timokarhula
          • AR 4087
            svar av Hans H
          • Z Cam
            svar av Johan Warell
          • Dvärgnovan SS Cygni i utbrott
            svar av Johan Warell

Månadens bild i galleriet

NGC 2403 (Petter Åström)

Årets bild i galleriet

C/2023 A3 (Tsuchinshan- ATLAS) (Andreas Holmström)

Senaste bilderna i forumet

M97 Ugglenebulosan (Lars Sundqvist)

M97, Ugglenebulosan (Lars Sundqvist)

Senaste nytt från SAAF-webben

• Telescopium nr 1 2025 ute snart!
          • Telescopium nr 4 2024 ute snart!
          • Telescopium nr 3 2024 ute snart!
          • Webbcafé om kometen Tsuchinshan-ATLAS
          • Årsmöte 2024

Kalendariet

Träff under stjärnorna 2025
          Träff under stjärnorna 2025
          22 aug 25
          Mariestad
          Sagittarius 2025
          Sagittarius 2025
          28 aug 25
          Degerhamn

Antal unika dagsbesökare (unika IP)

Idag: 230 st 

Senaste 7 dagarna: 4189 st 

Senaste 30 dagarna: 12973 st 

Logga in

Copyright Nattmolnet 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress