U Gem
- Detta ämne har 12 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 25-04-24 08:18 av
Johan Warell.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2023 kl. 11:02 #3722
Hej!
U gem står bra till för observationer och den är ju rent allmänt lite aktuell genom artikeln som Hans länkade till. Den är också med på AAVSOs rekommendationer över varibler för spektroskopiska observationer. Så jag gav mig på den igår. Här är ett lågupplöst spektrum, den är C8 vid F10, Lowspec spektrograf med 300 l/mm, 10×900 sek exponering vid bin 1×1. Stjärnan hade visuellt mag 13.9 igår. Detta är alltså den svagaste stjärna jag hittills lyckats få ett nåtsånär vettigt spektrum med!
Precis som andra CVs visar den balmer-linjerna i emission i viloläget. Det torde kunna förstås som att det är den heta punkten (hot spot) i ackreationsskivan som står för detta. Vidare är det en liten absorptions-dip i alla tre topparna – vilket kanske kan tolkas som absorption i själva ackreationsskivan, dvs ljuset från den heta punkten filtreras genom en del av skivan. SS Cyg har vad jag vet inga såna absorptions-dippar i emissionstopparna i viloläget.
Det är en liten topp som kunde vara He I också, fast lite fel i våglängd. Na I passar bättre men finns det i denna stjärna?
Magnus
-
Detta ämne redigerades för 2 år av
Magnus Larsson.
Attachments:
-
Detta ämne redigerades för 2 år av
-
8 april, 2023 kl. 09:18 #4278
Hej!
Lite rättelse, efter att ha läst på lite:
De här dubbla emissionstopparna är alltså ganska karaktäristiska för kataklysmiska variabler, och har inte att göra med absorption (primärt) utan med ackreationsskivan (skivan av material som snurrar runt den vita dvärgen – det här är ett system med en vit dvärg och en större röd stjärna). För det första visar den dubbla toppen att emissionen kommer från skivan och inte från stjärnorna. För det andra är toppen breddad av Dopplereffekt av skivans rotation – en sidan rör sig mot oss och den andra från oss, och så förskjuts våglängden.
Den dubbla toppen uppstår då som en effekt av att skivan inte är oändlig utan begränsas av systemets geometri. Matematiken i det hela är inte supersvår men ändå komplicerad. Man kan läsa om det t ex i Horne & Marsh (1986):
https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/1986MNRAS.218..761H/abstract
Det är mycket man kan lära om skivans fysik från formen på de här dubbel-topparna och man har fortfarande inte en fullständig modell för att förklara hur linjerna skapas. Ackreationsskivor är spännande fenomen!
Och mycket spännande tycker jag det är att den här slags ganska enkla (jämförelsevis) spektra av kataklysmiska variabler ger direkt information om systemets fysiska egenskaper! Genom att mäta bredden på linjerna och på gapet kan man också få informarmation om ackreationsskivans hastighet mm, men det är lite överkurs för mig än så länge.
-
8 april, 2023 kl. 13:24 #4283
Verkligen intressant!
Som helhet är ju spektroskopi en ny gren inom amatörastronomin. Tidigare var utrustningen mycket dyr, och det var bara de ljusaste stjärnorna som kunde studeras. Dessa hade redan spektralundersökts professionellt, så amatörernas bidrag till verkligt nya resultat blev ganska ringa.
Men förutsättningarna har ändrats! Nu kan bra spektra erhållas med amatörutrustning även för ganska svaga stjärnor. Därmed öppnas upp en fantastisk skattkista. Det finns hur många spännande variabler som helst som saknar spektrala studier och som ligger inom räckhåll för amatörastronomer.
När proffsen tar högupplösta spektra med superdyr utrustning så koncentrerar man sig på enstaka stjärnor i specifika projekt. Men alla övriga variabler, sådana som inte råkar ingå i ett projekt, känns som enastående målstjärnor för ambitiösa amatörastronomer.
-
10 april, 2023 kl. 09:43 #4306
Ser att Magnus mycket snyggt fångade en förmörkelse hos U Gem igår kväll, den 9 april klockan 20:29 UTC.
Fasdiagram med V-mätningarna bifogas.
Attachments:
-
29 november, 2024 kl. 20:57 #10424
U Gem befinner sig i utbrott, magnitud 9.8 natten 28-29 november 2024. Detta enligt AAVSO.
-
10 april, 2025 kl. 12:35 #11707
Nu är U Gem i utbrott och ljusstark! Visuell magnitud ca 10 natten 9-10 april 2025. Källa: AAVSO.
Rekommenderas.
-
Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av
Hans Bengtsson.
-
-
21 april, 2025 kl. 10:40 #11798
U Gem spenderade en dryg vecka vid visuell magnitud 10 innan avtagandet började på allvar. Kvällen 20 april skattade Johan Warell magnitud 11.5.
Diagram: AAVSO.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
23 april, 2025 kl. 07:20 #11810
Det var faktiskt första gången jag såg U Gem. Fältet såg lite märkligt ut. Kul!
Johan
-
-
23 april, 2025 kl. 10:53 #11811
Johan, grattis till din första obs av ett utbrott för U Gem!
En titt i SVO visar nedanstående observatörer av stjärnans utbrott. Åren som anges är första året de registrerade ett utbrott. Åtskilliga andra observatörer hade funnits med om det inte vore så att Darsenius pärmar med inskickade obsar tyvärr aldrig har återfunnits.
1891: Nils Dunér
1952: Gunnar Darsenius
1962: Leif Andersson, Anders Persson, Sven-Åke Afsenius, Bengt-Åke Bengtsson
1969: Gunnar Rynefors
1971: Tommy Wiklind
1975: Stefan Dubois
1976: Lars Sjöström
1988: Karl Gustav Andersson, Margareta Westlund
1991: Hans Bengtsson
1995: Hans-Göran Lindberg
2008: Ola Söderberg
2009: Chris Allen, Sören Eriksson
2011: Thomas Karlsson, Gustav Holmberg
2012: Pierre Hallsten
2019: Björn Karlsson, Hernàn De Angelis, Xavier Naveira Torres
2020: Magnus Larsson, Timo Karhula
2021: Pablo Vallejos
2025: Johan Warell
-
Det här svaret redigerades för 5 dagar av
Hans Bengtsson.
-
Det här svaret redigerades för 5 dagar av
-
23 april, 2025 kl. 12:27 #11817
Tack! Jag har ju bara gjort fem obsar genom historien, samtliga i år. Förstår dock inte varför jag inte spanade in U Gem när jag började med variabler för över 35 år sedan. Kul att det fortfarande finns nya saker att upptäcka!
-
23 april, 2025 kl. 14:10 #11818
Bättre sent än aldrig!
Jag har inte heller, måste erkännas, varit någon särskilt flitig observatör av U Gem. Från mina allra första variabelobsar till att jag såg U Gem hann det förflyta över 22 år.
Mina teleskop har alltid varit för små för att fånga U Gem i viloläge, magnitud ca 14. Med 6-tummaren på 90-talet kunde jag ibland se 131-stjärnan, aldrig 139-stjärnan, och aldrig U Gem i minimum.
Med 8-tummaren kunde jag alltid se 131, och vid några tillfällen skymta 139, men aldrig säkert se U Gem i minimum. Det har ofta blivit ett himla kämpande precis vid gränsmagnituden! Så summa summarum har jag inte gjort lika många obsar (varken positiva eller negativa) av U Gem som jag gjort av några miror i samma stjärnbild: R, S, T och ST Gem. Vilket kan kännas förvånande med tanke på hur intressant U Gem faktiskt är.
-
23 april, 2025 kl. 22:54 #11821
Hej!
Jag gjorde ingen fotometri på den vid max men däremot spektroskopi. Här är den den 15/4:
Det är lite emissionstoppar i Ha och Hbeta men det mesta domineras av kontinuet, vilket väl kan tolkas som att det är svartkroppsstrålning från den upphettade ackreationsskivan (som jag förstår det blir den optiskt tjock och varm vid utbrott).
Intressant nog finns det rätt få spektran uppladdade både på AVspec (AAVSO) och BAAs databas, och såvitt jag kan se inget vid maximum förrän nu. Men en hel del snygga viloläges-spektran.
Min plan var att följa den ner mot viloläget men det funkade inte alls. Vädret har varit för dåligt och ikväll är den på 12.9 enligt AAVSO och det är inte klart nog för att jag ska kunna ta ett spektrum. Det får bli nästa vår!
Magnus
-
24 april, 2025 kl. 08:18 #11822
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
SH2-142 Wizard Nebula
tråd av
Mårten Frosth
-
Rho Ophiuchi-nebulosan
svar av
Fredrik Silow
-
Lyriderna 2025
svar av