36″ Dobson
- Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 23-09-27 16:58 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2023 kl. 20:05 #6201
Jag har nu efter snart 10 års jubileum i hobbyn fått lite mera på fötterna vad jag dels vill observera och hur stor apertur jag vill ha och vilken typ av teleskop och dessutom ‘var’, samt om resor ( ang portabelt eller ej ) och egentligen hamnade jag exakt där jag en gång började att titta in i detta. Då visste jag absolut ingenting så lite roligt det kom att bli 10 år senare som jag ‘hade’ tänkt mig.
För min del har det aldrig handlat om förstå allmän astronomi på nån högre nivå eller studera planeterna eller solen och månen eller kometer eller köra astro foto, söka stjärnors magnituder eller utbrott i novor osv, utan det har varit DS sky under bar himmel och tekniken och resor men så stor apertur det bara går att ha. Så det blir för mig mest nåt mellan kosmos och mig och det låter lite flummigt kanske, men annars gillar jag obsa ihop med andra. Jag har ju ett den amerikanska synen på detta ( kalla den SP eller John Dobson synen ) och den passar mig.
Sen har jag sett det Svenska astrovädret i närbild och man kanske kan säga att Sverige är lika bra som vad än som helst, men mitt faktum är att dels går sommaren bort samt vintern då jag vägrar obsa i snö och kyla, sen är natthimlen ofta extremt dålig vintertid dessutom. Så vår och höst gäller men det är ofta dis, moln, regn å rusk sen är det väldigt sällan man kan ha högre förstoring pga seeingen så får vem säga vad den vill om det. Så innan cowid var min vinst resor till SP eller hyra teleskop, så satsa på nånting här känns inte vettigt. Jag har också testat ‘klubblivet’ och delat ägande av teleskop och det är väl inget för mig.
Så iden är inte ny men den har nu vuxit fram till en spegel i Zerodur ( optisk kvalitet på glaset ) på 36″ eller 900 mm C-A och 90 mm tjock så 10;1 och f/4. Med fokal på 4 är själva iden om att kunna slipa själv och det är en stor del av det hela projektet med många slipningar och star-tester och egen silvering. Givetvis är detta inte en enkel sak men likväl en del av utmaningen, och min syn på hobbyn då tekniken är ytterst viktig.
Sen funkar f/4 utan koma korrektor och jag är inte så koma känslig och jag vet mina Nikon HW ( fantastiska okular ) funkar bra utan kk på denna fokal. En f/4 kräver en långt mindre sekundär än ex f/3 men givetvis blir höjden 9 dec högre och fokal längden längre med 500 mm. En i USA kan slipa sub f/3 åt mig ( state of the art ) men jag har smakat på iden, men nej. Sen oavsett vad jag tar teleskopet vet jag det alltid är svårt med förstoringen, och det jag obsar ( helst jaga faint stuff få har sett ) så fungerar det ofta bättre med lägre förstoringar, så ex Nikon HW har 17/14/12.5/10 mm så 10 mm ger 360X eller 2.5 mm pupill. Det är väldigt sällan man behöver ha lägre pupill än så, och om har jag TV Delite okular, så därav har jag min Ethos samling till salu. Så med 2 av dessa okular tar man från ca 200 till nära 400X och på så sätt rätt enkelt. På en sub f/3 behöver man hela Ethos serien och en kk.
Men detta är bara en del i dramat sas, och den stora frågan är var ska man ha den, då Sverige är helt uteslutet. I mitt fall är det LaPalma som gäller och dels gillar jag ön och kan tänka mig tillbringa mera tid där framöver, dock inte idag. Men fastigheter där är extremt dyra, så den frågan får bero. Men nog så viktig.
-Men detta är just nu bara ren spekulation och säkert minst 5 eller tom 10 år borta, men tänkte berätta om projektet, och se lite ev aspekter som kan komma upp.
-
26 september, 2023 kl. 18:46 #6235
Tekniken och tanken bakom denna ide.
Visuellt behöver man 1/4 våg men att ge sig in siffer världen på optik är inte enkelt ( och jag går inte in på det här ) så idag betraktar jag star-test på det som gäller, och inför star-test kan man välja flera enklare metoder att testa optiken.
Många speglar ger har svårt att ge bra ’sting’ och de har inte kontrasten som jag kallar det, och jag antar det är ytan.
Exempelvis Zambuto har några kriterier för att nå bra kontrast, och han kunde nog göra stora speglar för hans test rum klarar bara en viss längd, så hos honom var 24” och f/4.5 max. Han menade gå under f/4 blir väldigt krävande så de flesta speglar han gjorde var mindre och hade ofta över f/4.
Han var ytterst noga med ytan som han sa ska vara ; ’smooth’.
Sen sa han det var enklare tjäna pengar på 10 mindre än 1 större. Men idag är sub f/4 vanligt eller vanligare med bra resultat.
Den bästa optik jag har sett i var strax utanför Frankfurt en fin vecka i Maj och det var klart soligt väder och natten gav ca 21.3 SQM.
Det teleskopet hade en Rysk Lomo spegel i Sitall ( motsvarar Zerodur ) och dessa glas har nära noll ppm/C så de tar inte vid sig av temperatur skillnad i glaset.
Fönsterglas har 9 och hårt glas 6 och Pyrex/Borofloat 2.5 och Quartz har 0.5. Problemet med Quartz ( eller Fused Silica ) är det är extremt hårt att bearbeta, och glaset är billigare än optiska glas men de säljs i skivor så de ska vatten skäras och svarvas runda och det gör de blir nära lika dyrt som custom tillverkad rund Zerodur. I USA används det mest Quartz för de måste importera Zerodur från Europa. Jag har ju besökt AGI glass i Rochester i USA och även Schott i Tyskland. AGI tillverkar inte glas utan köper in från ex Corning i USA men de grov maskinerar dom till kund ($)
Men Lomo krävde en stabil tjock plano spegel och faktorn skulle vara god så den var 25” och 3” tjock ( faktor på 8:1 ) men gamla ideal om ‘sag’ i glaset är 6:1 men det blir tungt och tyngden ger också ökat tryck i glaset, därav görs ofta cellularer i 6;1 och de blir ytterst styva.
Inom ATM vill man ju inte ha tjocka glas av flera skäl.
Men Lomo leverade en 1/8 spegel ( enl deras test ) och ägaren använde ingen koma korrektor och en 3.1” diagonal och körde mest high power så hans Ethos 4.7 mm gav 600X, och det funkade i Frankfurt faktiskt men ägaren sa på 2500 meter kan jag enkelt köra 600 eller 1000X, men vi körde även med E10 och E13 mm.
En otrolig kontrast i det teleskopet !
Jag har sett nära liknande i mindre Zambuto i Australien eller i Kennedys plano speglar på f/4 i Pyrex ( Kennedy star-testade ) och få gör det.
Han i Kalifornien ( Baldwin ) som kan slipa min ev 36’a till sub f/3 star-testar också och detta gör inte pro firmor, ex inom andra optiska områden och då gäller dator tester i ex Zygo eller 4D och L/4 är std. Så de kan sas inte hålla på och star-testa…
En Q ED 36” på f/4 i Fused Silica kostde innan cowid minst 100K och idag säkert 150K. De kör special maskiner utan tryck som kallas MRF och tester i Zygo. Detta är alltså företag som ofta jobbar med höga krav från kunder och ex militären i USA.
Lovrey har en sån spegel idag på 36″ och f/4 och Dan Gray har byggt teleskopet.
De slipare som jobbar inom AMT har tuffa priser att hålla sig till ( ang privatister som kunder ) så det handlar om tid = pengar, och även om deras timdebitering är låg, och det är ofta ‘källar företag’ – men de kan inte polera hur länge som helst.
I den 30” Lockwood jag är delägare i ( ca 30K idag ) har det aldrig varit några riktiga ’wow’ ( men nära på ) tyvärr, men visst fina stjärnor men himlen är för dåligt med Bortle 4 med enorma ljusföroreringar söderut, men jag tror det saknas på kontrasten faktiskt alt coatingen nu, men det är givetvis bra optik och med en PII och Nikon 102 graders okular är det pin-point ända ut. Blir maffigt på eye candy och någorlunda mörk himmel.
Så min plan är optiskt glas för då tar det inte värme och tjockt glas för då har jag att slipa på sas ( i många år neråt ) och faktorn gör att spegel cellen inte behöver vara speciellt unik.
Tjockt glas ligger stumt neråt vid slipningen, och det var också Lomos krav.
Få, mycket få kan slipa cellularer eller tunnare mennisker eller tunna planos. Tunna planos är extremt svåra ang ‘sag’ sen och problemet inte ovanligt.
Men visst detta innebär 100 kg glas så det behövs hydrallyft och kanthållare att hantera den.
Så iden är att det ska finnas tid och tid att göra om och om igen.
Bartels sa till mig att det finns ingen bättre känsla än att låta ögat se vad ens händer har skapat, men hade jag inte varit tekniskt intresserad eller bara en ren observatör hade jag givetvis aldrig ens tänkt denna tanke.
Klarar jag ut detta, jo de flesta inom detta är självlärda och det kräver tid och tålamod.
Alla klarat det mesta om bara fokus och intresse finns, men klarar ‘jag’ det, det visar väl sig.
Jag förbättrar läget dels att jag har tålamod och med lång tid inräknad, sen dels med solid tjockt glas och det tar inte värme vid slipningen.
Priset på ett glas var sist jag kollade ca 200 tusen svenska.
Sekundären är billig i sammanhanget ( 5” ) och chassit i stål rör ( återkommer till den ) så pengarna ligger i glaset men nu har tyvärr Euron stuckigt iväg så det är säkert 100 tusen till just nu.Men tittar man på priser på +25 tummare med teleskop och Quartz glas handlar det idag hemma om betydligt högre belopp än det Zerodur glas jag är inne på, eller iden som sådan.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
27 september, 2023 kl. 16:58 #6245
Ang chassit för 36″.
Men jag vill först tillägga om glas.
Optiska glas tar inte vid sig av värme/friktion som glas som har upp till 9 mot nära noll i Zerodur.
Detta förenklar poleringen på ett sätt men det gör det inte ‘enklare’ att nå fin yta och 4 vågor eller bättre.
Alla glas måste jobba ur sig temperaturskillnaden, så sänks temperaturen ute sen med nån grad måste glaset sen ‘jobba in’ skillnaden.
Så är naturlagarna, så tjocka glas har den nackdelen.Cellularer låter bra men de är svåra att tillverka och ytan blir svårt att nå ‘manuellt’ eftersom det är ribbor under ytan.
Sen är dom sköra så detta gör dom dyra, men de gjuts i Pyrex.
Lockwood är känd för tunna planos men det finns även kriktik. Är det ofta bra speglar = givetvis.
Bartels är nog en av de få som klarar slipa så tunna mennisker som 19 mm på 30 tum, och spegeln har ju en svär så hur han fått till den är ett mysterium.
Så ingen inom ATM gör dessa och knappast nån inom pro, men han har låtit gjuta dom i fönsterglas.
Dock var jag ju med 2 nätter i den Lomo 25 tummaren, och ägaren körde fläkt i den en stund men måhända temperaturen låg rätt lika sen men han sa eftersom glaset är noll är det sällan problem. Zerodur glas har är ganska lättslipat ( mot Quartz ) och det sägs ytan på Quarts kan bli riktigt fin men som sagt det är extremt hårt.
-Men så har jag funderat och resonerat ang detta projekt.Chassit är en erfarenhet från mitt 18 tums projekt innan med trälåda och kolfiber och andra teleskop jag sett och använt.
Trä är ju givetvis inte möjligt och kolfiber dyrt och ändra ska limmas osv och hela Dobson iden med portabelt gör det ofta rackligt.
Starstructures tunna aluminium teleskop är förvånansvärt stabila och enkla att montera och använda och det är mycket bra balans i dom, men de kostar flera hundra tusen idag och det finns nackdelar.
Men om det blir ‘gaffel’ eller Dobson principen får jag se.
Iden är tunnväggiga stålrör ex 50 mm som svetsas och skruvas ihop, och det är en enkel och ytters stabil och billig lösning. Alltså inte det problemet de flesta Dobson har vid UTA ringen. Eftersom f/4 och inte sub 3 blir sekundär spegeln lätt för en sub 3 blir en jätte. Newton har en svaghet och det är monteringen av sekundären. Stora riktigt bra speglar där kan bli extremt dyra.Spegeln i en låda som kan lyftas med winsh och 18 punkts cell och wiffle tree kantstöd.
Styrning Sitech med servon. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Hans Bengtsson
-
Saturnus från Fiby
svar av PeterR
-
Plejaderna
tråd av Håkan Paulsson
-
Månadens bild