Svar till: Bartels berättar om speglar
Jag har obsat med Mel flera gånger och jag vet inte om han såg mer än mig och han sa att hans pupill var mer än 6 mm och då trodde han mina var rätt lika. Men han har ju DS obsat sedan tonåren så erfarenhet finns ju, men jag vet hans intresse är optik och bygga teleskop lika stort.
Jag vet inte hur man kollar och jag har testat med borrar osv och var hos en ögon doktor för nåt år sedan och vi kom fram till 5.5 mm men jag var nog inte helt mörker adapterad.
Jag tror inte jag har 6 mm och är ju ++ 50 år ( Mel snart 70 ) men å andra sidan tycker jag jag kan se bra i okularet och tränat mig men givetvis saknar jag viss erfarenhet. Men som med vanliga dobbar är man aldrig över 5 mm sas
På OSP söktes det ett IFN i hans 25’a men jag såg det inte men var inte heller helt uppdaterad om vart det låg men flera andra såg det inkl Jimmy.
Ang IFN har han fått kritik innan när han påstått det men senare har andra sett det så han är väl tränad och har de rätta instrumenten för detta dessutom ( inte många har stora snabba Dobbar med max pupill och FoV ) och idag säger han silveringen har hjälp till också.
Ex Jimmy jobbar ju bara med faint objects och dyra Zeiss 42 graders okular utan KK ( då 48” ) på torr mörk Texas himmel ( blir 36” i Chile sen )
Så Mel har intresserat sig för dessa objekt och ’etue’ obs. Men han körde ju 4-5 mm pupill i 20-25 tummare på 80-talet ( f/4.5-5.5 etc )
——
A test for exit pupil is to rack inside of focus say 1/8 inch, a few millimeters. Can you see the outside of the out-of-focus star test image? If you can, then your eye is accommodating the exit pupil of the eyepiece.
- Det här svaret redigerades för 11 månader av Hakann.
Senaste inläggen
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan
tråd av Petter Åström
-
Messier 33