Bartels berättar om speglar
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-10-07 22:11 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2023 kl. 19:18 #6306
Ni som har intresse av speglar kan detta vara av intresse.
Jag är glad att jag känner Mel inför mitt kommande projekt.
#331 – Ultra-Fast Telescope Maker and Visual Observer Mel Bartels | The Actual Astronomy Podcast (podbean.com)
-
1 oktober, 2023 kl. 20:46 #6307
Lägger till en snabblänk 🙂
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
6 oktober, 2023 kl. 20:22 #6352
Mels ritning av M57 och NGC1296 i hans senaste större ( han har gjort en snabb 16 och en snabb 20 efter den och nu snabb 42” ) men detta är 30”.
M57 är maffig värre och jag kommer ihåg första gången jag såg objektet 2015 i Oregon i 28’, sen kom jag hem och såg den i Carlins 10” på Öland och såg inte ens M57.
- Det här svaret redigerades för 11 månader av Hakann.
Attachments:
-
7 oktober, 2023 kl. 09:56 #6354
Intressant teckning med Ringens halo och allt. Mel har tydligen en skarp eller rättare sagt en mycket känslig syn som kan urskilja små kontraster. Han verkar kunna se IFN lite överallt på himlen. Ungefär hur gammal är han? Imponerande om han har kunnat behålla sin goda syn vid högre ålder. Man kan också säga att träning ger resultat, även med synen.
/Timo K
-
7 oktober, 2023 kl. 14:23 #6356
Jag har obsat med Mel flera gånger och jag vet inte om han såg mer än mig och han sa att hans pupill var mer än 6 mm och då trodde han mina var rätt lika. Men han har ju DS obsat sedan tonåren så erfarenhet finns ju, men jag vet hans intresse är optik och bygga teleskop lika stort.
Jag vet inte hur man kollar och jag har testat med borrar osv och var hos en ögon doktor för nåt år sedan och vi kom fram till 5.5 mm men jag var nog inte helt mörker adapterad.
Jag tror inte jag har 6 mm och är ju ++ 50 år ( Mel snart 70 ) men å andra sidan tycker jag jag kan se bra i okularet och tränat mig men givetvis saknar jag viss erfarenhet. Men som med vanliga dobbar är man aldrig över 5 mm sas
På OSP söktes det ett IFN i hans 25’a men jag såg det inte men var inte heller helt uppdaterad om vart det låg men flera andra såg det inkl Jimmy.
Ang IFN har han fått kritik innan när han påstått det men senare har andra sett det så han är väl tränad och har de rätta instrumenten för detta dessutom ( inte många har stora snabba Dobbar med max pupill och FoV ) och idag säger han silveringen har hjälp till också.
Ex Jimmy jobbar ju bara med faint objects och dyra Zeiss 42 graders okular utan KK ( då 48” ) på torr mörk Texas himmel ( blir 36” i Chile sen )
Så Mel har intresserat sig för dessa objekt och ’etue’ obs. Men han körde ju 4-5 mm pupill i 20-25 tummare på 80-talet ( f/4.5-5.5 etc )
——
A test for exit pupil is to rack inside of focus say 1/8 inch, a few millimeters. Can you see the outside of the out-of-focus star test image? If you can, then your eye is accommodating the exit pupil of the eyepiece.
-
7 oktober, 2023 kl. 18:17 #6357
Vad gäller pupillens storlek i mörker så har jag tidigare skrivit något om saken, se bifogat klipp.
Ett sätt att testa som borde fungera är att använda en fältkikare på stativ (ena objektivet räcker), och sedan blända ner objektivet så att man får olika effektiva öppningar. Man kan då se vid vilken öppningsdiameter gränsmagnituden försämras, dvs när de svagaste stjärnorna försvinner.
Jag har aldrig kollat upp mera exakt, men det är alldeles uppenbart att jag inte har någon nytta av hela öppningen hos 7×50 eller 12×80, vilket jag hade förr. I bästa fall har jag gissningsvis ca 4 mm.
Det är bra att tänka på detta om man ska köpa fältkikare. För teleskop har saken aldrig varit något problem för mig, jag använder aldrig så låg förstoring att frågan blir aktuell.
Attachments:
-
7 oktober, 2023 kl. 22:11 #6360
Hans, jag kan aldrig här hemma ha några högre förstoringar och de flesta jag talat med håller med, och det är sällan man kan seriöst nå ens 200X. Men nån gång har vi använt Ethos 8 mm i 30 tummaren ( 400X ) på planetarier, men stora dobbar är ju kända för hantera mer än mindre på förstoringar samma natt.
Ang pupiller måste det vara ytterst få som har 7 mm pupiller i 70 års åldern. Jag antar jag har en bra bit under 6 mm men 4 mm har jag ev en bit kvar till hoppas jag, men jag vet Don Pensack sa till mig ( snart 70 ) att han har mindre än 5 mm nu.
Men obsnätterna är få, och nu efter sommaren inte en natts obs ( hemma bortsett från Öland som blev lika fiasko som förra året ) och idag blåser det, så alltid är det nåt sas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan