Svar till: Ang LaPalma
När man kommer till Puntagorda söderifrån tar man höger vid macken sen rakt upp på berget. Då är man väldigt nära Canaries teleskopet eller under 2 km. Jag har obsat därifrån många nätter och motorsvaga bilar tar sig upp ‘enkelt’ men trixet är man kan inte tveka utan det är full gas på 1’an som gäller och ‘inte’ skifta till 2’an. Men detta är bara sas den sista biten upp men det är 2.5 km i alla fall. Men det kan snabbt bli farligt om vädret slår om på den höjden. En gång åkte jag till Canaries teleskopet på gruppbesök i egen bil dit och kom upp men ingen var ju där, men det inväntades tufft väder och sedan bara small det till och regnade både snö och istappar, så sommardäck på en liten bil blev inte kul på väg ner. Men händer det vid cisternen är det bara gå ner då… Den gången detta hände när jag kom ner från berget till vägen som går runt ön satt jag sedan och åt lunch i sommar värme i shorts ( ingen vind ) så detta är LaPalma.
Står man still så orkar kopplingen inte det sen, och tufft backa å lägg till smalt å mörker ( och ev ensamt…. så en gång åkte jag fel väg upp och Kaj på Athos fick komma med sin 4WD och hämta mig. Kopplingen slirade och bakdäcken var vid gruskanten, så där stod jag ( ön kan vara farlig )
- Det här svaret redigerades för 1 år sedan av Hakann.
- Det här svaret redigerades för 1 år sedan av Hakann.
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31