Svar till: Tidskriften Science speciellt nummer om ljusföroreningar
Forum › Allmän amatörastronomi › Ljusföroreningar › Tidskriften Science speciellt nummer om ljusföroreningar › Svar till: Tidskriften Science speciellt nummer om ljusföroreningar
Efter föredraget igår kan vi summera lite.
-Vad kan SAAF göra vs astronomi ?
Är det ex att få till en dark site på Södra Öland ihop med politiker/bönder/organisationer som uthyrare/hembygdsgårdar mm. Det borde kunna vara en ’win-win’ och inte omöjligt och utan lagar.
Men i det stora hela har egentligen ’vi folket’ den yttersta makten, men vi gör nog inget innan det är för sent sas. Det är så vi fungerar och skälen är givetvis många om ’varför’.
Personligen tror jag den nya människan vill vara nära helt artificiell och befinna sig i ljuset 24H och på nåt sätt gå så långt från naturlagarna det går, så 15 minuters städer och mat producerat på andra sätt om proteiner tror jag de flesta inte bara ser som ett måste – utan dit vill man även nå.
Ang upplysning, mja, jag tror ärligt det inte hjälper.
Man kan observera folk och många tål inte mörker eller tystnad, utan ’they going nuts’ men det kommer pris på det. Tusentals år har vi inprogrammerade att jaga, äta kött och nötter och sova efter mörkret och årstiderna och sitta vid elden.
Tiden är inte inne än att prata om prislappen, men som sagt jag tror 90% är för det vi ser nu hända ( tyvärr ) därav kontentan.
Senaste inläggen
-
Instruktionsvideo?
tråd av
Petter Åström
-
V1 i Andromeda
svar av
Petter Åström
-
Ang LaPalma
svar av