Tidskriften Science speciellt nummer om ljusföroreningar
Etiketter: Ljusförorening
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-08-19 09:36 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2023 kl. 20:01 #5270
Tidskriften Science har nu i juni släppt ut ett speciellt nummer om ljusföroreningar.
Se innehåll här: https://www.science.org/toc/science/380/6650
Intro: https://www.science.org/doi/10.1126/science.adi4552
Tyvärr är alla andra artiklar låsta bakom betalväggar.
Det är ändå glädjande att se problemet uppmärksammas på så hög nivå.
/H.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hernán.
Attachments:
-
19 juni, 2023 kl. 01:16 #5274
Inom några decennier bor nog de flesta i sk 15 minuters städer, och då blir det nog svårt med balkong obs antar jag. Ev kan man få hyra ett eldrivet fordon om man har gröna poäng att ta sig ut ev.
En del länder visar nya vägen.
-Man får passa på med obset av flera anledningar. -
21 juni, 2023 kl. 11:43 #5303
Jag flyttade denna tråden till en ny kategori ”Ljusföroreningar”, eftersom vi kommer behöva prata mycket om detta framöver då jag hyser stora förhoppningar att vi inom SAAF kan organisera oss kring frågan och göra skillnad. Jag har sedan ett tag börjat bygga ett nationellt nätverk av föreningar, organisationer, forskare och makthavare med internationella kopplingar och till organisationer inom EU. Om någon är intresserad av att läsa hela Science-artikeln som består av 5 st väldigt bra review-artiklar (som sammanfattar den viktigaste forskningen under årtionden inom ljusföroreningar och pekar på slutsatser och pekar på möjliga vägar) så kan ni höra av er till mig så ser vi vad jag kan lösa. Jag har en personlig licens på Science och får inte sprida materialet hur som helst, men kan dela det med vänner för privat bruk!
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF,
Svensk AmatörAstronomisk Förening—————————————————————————————————
Meade Lightbridge 16″ Dobson | Meade RCX400 12″
Celestron SCT8 XLT Carbon 8″ | TS Optics Newton 6″ f/5
Sky-Watcher Skymax 127, 5″ MAK | Lunt LS35 Ha solteleskop
TS Optics AP 70/420 ED Carbon | TS Optics fälkikare 20×80
Celestron fältkikare Sky Master ED Pro 15×70 | Fältkikare 8×42 -
21 juni, 2023 kl. 12:58 #5306
Fredrik,
En mycket viktig fråga extremt få idag förstår vidden av. Ang insekter, titta fram på bilen numera mot 80-talet efter en resa, jag tvättade min bil för ca 1 månad sedan och knappt en fluga sitter fast. En södersäla som bor här brukar komma å picka på frånten och titta in mot mig, å ; vad är maten..
Men jag hör myggen än finns i Norrland, alltid nåt.
-Jag tror det kommer lösa sig med mörkret, men… med nya lösningar för människan som medför miljö eller sociala poäng att ta sig utanför zoner. Detta kommer bli en lyx i en nära framtid. Detta är som jag ser det sjuka ideer som måste stoppas och det är Nu. Detta pågår i skrivande stund.
Men vill vi nåt nu får vi snacka med Claus Schwab på WEF, för det verkar vara dom som sätter ribban. Dit åker alla politiker i världen och affärsmän.
Men som alltid, det är folket som har makten till förändring, men frågan är om de vill eller ens orkar bry sig.
Jag bryr mig. Mitt astro intresse kom i Guatemalas inre djungel flera dagars trekk från allt ljus, och det jag såg där glömmer jag aldrig. En religiös upplevelse sas. Bättre än nåt teleskop jag tittat in i eller bilder !
-
21 juni, 2023 kl. 13:49 #5307
Det argument som jag tror biter bäst stavas pengar.
Om man kan visa klart och tydligt att det är ett slöseri med ekonomiska medel att låta lampor lysa rakt upp mot himlen, vilket det ju är, då tror jag att fler i verkligt bestämmande position kommer att vakna. Stjärnhimlen är ju för oss primär i sammanhanget, men jag misstänker att den ganska mycket ses som ett ”särintresse”. Djurlivet fungerar nog mera effektivt? Och allra bäst är förstås en kombination av alla relevanta argument, sådana saknas förvisso inte.
Man brukar säga ”Think globally, act locally” och det är nog ingen dum tanke vad gäller ljusföroreningar … och även när det gäller föroreningar av annat slag givetvis. Vi måste bli mera rädda om vår miljö än vi är idag.
-
21 juni, 2023 kl. 13:52 #5308
Vi hörs Håkan! Det hör jag. Känner du Klaus? De sätter nog ribban, som du säger. Men CIE har en hel del kraft och möjligheter att påverka ljusregleringen.
Precis som du säger måste vi se till att detta inte blir en sjuk lyxfråga som få ska profitera på. Och som tur är finns det en hel del krafter som nu trycker på från olika håll för att ljusföroreningsfrågan ska komma upp på agendan och regleras. På sikt handlar det om liv och död, precis som klimatförändringarna och miljöförstöringen. Det fina är att lösningarna egentligen är enkla, får snabb effekt och går att implementera direkt genom att bara släcka det onödiga ljuset, eftersom det inte finns några kumulativa effekter och inte heller feedback loops, även om det finns direkta och indirekta rekyleffekter vad gäller ljusföroreningar. Det är bara det att just få till en reglering, och kunskap om vad som just är ”det onödiga ljuset”, och att människor är rädda för mörker. Svår kamp. Men svinviktig.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF,
21 juni, 2023 kl. 14:37 #5309
Jo vi får hoppas du har rätt, men det mycket obehgliga krafter i omlopp men folket har makten.
Schwab är själutnämd ledare i WEF och en av planetens farligaste individer för demokrati och fihet ( globalist ) och även om han själv inte styr, för det är finansen som styr WEF. Men vi folket kan säga nej om vi vill. Det otäcka nu är alla ledare och media mm går denna väg. Vi ser det nu mycket enkelt hur det rullas ut.
Sen all dessa satteliter som ska ut i tusentals borde stoppas direkt.
Ämnet är omfattande.
Attachments:
-
21 juni, 2023 kl. 14:57 #5311
Precis, håller med. På alla punkter. Satelliterna kommer överstiga antalet stjärnor som är synliga för blotta ögat. Det är närmare i tid än vad man kan tro. Och helt sjukt.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF,
21 juni, 2023 kl. 20:24 #5318
Man kan undra vem som ger Elon Musk tillstånd att nyttja rymden ?
Och vem ger han rätt till förstöra stora områden att utvinna ämnen till dessa elbilar han tillverkar. Detta förpestar miljön för människor i enorma områden och förstör vatten och ger dammpartiklar som ger folk cancer och gräver enorma hål i jorden, och hur är det med miljön om dessa batterier och vindsnurror efter förbrukning, nej detta frågas det inte om nämnvärt eller inte alls. Har du inte sett filmen om ett av dessa gruvor i Chile rekommenderar jag till det. Det totala vansinnet och visas givetvis inte av SVT.
-För att ta det från sunt förnuft, jag ansvarar för mitt liv och min ekonomi och jag har blodsrätt till landet Sverige och jag tillser mig riktig demokrati. Jag ger inte min granne en ny soffa bara för han inte har råd när jag får lön, och lika med landet Sveriges vaganser och utgifter om EU on Nato osv. Jag har även blodsrätt till yttre rymden ovanför Jorden också men ingen har frågat mig det vet jag.
-De här globalisterna i USA. Ryssland, Kina är ett gissel för alla numera och värre kommer det bli nu, det är bara läsa på FN och WHO och WEF sidor. När naturen spelas bort då tycker jag det är dags att vakna.
-Vi får fortsätta i Öland ev.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
19 augusti, 2023 kl. 09:36 #5665
Efter föredraget igår kan vi summera lite.
-Vad kan SAAF göra vs astronomi ?
Är det ex att få till en dark site på Södra Öland ihop med politiker/bönder/organisationer som uthyrare/hembygdsgårdar mm. Det borde kunna vara en ’win-win’ och inte omöjligt och utan lagar.
Men i det stora hela har egentligen ’vi folket’ den yttersta makten, men vi gör nog inget innan det är för sent sas. Det är så vi fungerar och skälen är givetvis många om ’varför’.Personligen tror jag den nya människan vill vara nära helt artificiell och befinna sig i ljuset 24H och på nåt sätt gå så långt från naturlagarna det går, så 15 minuters städer och mat producerat på andra sätt om proteiner tror jag de flesta inte bara ser som ett måste – utan dit vill man även nå.
Ang upplysning, mja, jag tror ärligt det inte hjälper.Man kan observera folk och många tål inte mörker eller tystnad, utan ’they going nuts’ men det kommer pris på det. Tusentals år har vi inprogrammerade att jaga, äta kött och nötter och sova efter mörkret och årstiderna och sitta vid elden.
Tiden är inte inne än att prata om prislappen, men som sagt jag tror 90% är för det vi ser nu hända ( tyvärr ) därav kontentan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Tänk på tiden
tråd av Hans Bengtsson
-
Saturnus från Fiby
svar av Johan Warell
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024