Svar till: Supernova SN 2023ixf i M101
Jag fick också syn på SN2023ixf i M101 inatt. Var inte säker på att lyckas att se supernovan då solen inte skulle sjunka ned mer än 8°.3 under horisonten vid lokal astronomisk midnatt här vid 60° latitud. Jag hade aldrig tidigare sett en supernova så här sent in på sommaren. Med min 12-tums Dobson stjärnhoppade jag från Mizar till området. Lite besvärligt var det för M101 skulle vara på 72° höjd (nära Dobson-hålet). Med viss svårighet kunde jag se en ensam stjärna vid den rätta positionen med 47x och 188x förstoringar. M101 kunde jag inte se skymten av. Skattade SN2023ixf till magnitud 11.2 (30.96 maj UT). Den var aningen ljussvagare än en 11.0 mag stjärna men betydligt ljusstarkare än en 12.0 mag stjärna 6 bågminuter öster om den. Har rapporterat till SVO. SN2023ixf verkar vara den tredje ljusaste av de 76 supernovorna jag sett visuellt.
Himlens mörker var bara SQM-L 16.4 då även den 80% upplysta månen störde. Högt upp i söder lokaliserade jag sedan M57 som såg ut som en blek rökring. En trevlig, ljummen (temperatur +12°) majnatt utan mygg. Förresten, min nya katt Sebastian jagade iväg en grävling som sprang förbi mig under observationen!
/Timo K
Senaste inläggen
-
Tänk på tiden
tråd av Hans Bengtsson
-
Saturnus från Fiby
svar av Johan Warell
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-