Svar till: Fotometrisk mätning av SN2023ixf med ASTAP
Ber att få gratulera till dina första variabelobservationer!
Du har precis rätt inställning när det gäller denna resultatinriktade och fascinerande del av astronomin. Mycket handlar om rent hantverk, man hittar gradvis en metod som passar en själv och som ger bra resultat.
Någon har skrivit att variabelastronomi är den gren inom naturvetenskapen där amatörer har bidragit allra mest till vår kunskap. Förmodligen skulle ornitologer inte helt hålla med, men ändå!
För egen del kan man säga att jag började med att bli intresserad av variabler och först därefter av astronomi i allmänhet, för de flesta är det väl tvärtom. Men i takt med att variabelintresset växte så lärde jag mig förstås också om andra delar av astronomin.
Den som börjar med filateli (det har jag aldrig gjort) brukar nog starta med att samla ”hela världen” men upptäcker efter ett tag att allt blir mera givande om man istället satsar på en särskild typ av frimärken. Då kan man gräva lite djupare. Ungefär samma sak med astronomi: det blir mera spännande med fokusering.
– Det finns förresten stora likheter mellan seriös fågelskådning och observation av variabla stjärnor. Samma inställning bland utövarna. Även om jag aldrig utövat ornitologi så känner jag mig befryndad med dem som gör det.
På gamla Astronet (föregångaren till Nattmolnet) finns många spännande variabeltrådar. Här är en av mina favoriter, den omfattar ett antal sidor och utmynnade i en artikel i JAAVSO.
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=6554
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Senaste inläggen
-
Saturnus från Fiby
svar av Torbjörn Holmqvist
-
50 Bortglömda Miror
svar av Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
IC1848 Soul Nebulosan
tråd av Erik Carlsson
-
Cassiopeias spöke
svar av Petter Åström
-
O.B.S. Ändrat datum för Astrofotokafé med Georgios till Onsd 9/10 Kl.20 !
tråd av Bergquist Christian
-
Grodyngelnebulosan
tråd av Anders Engberg
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 165 st
Senaste 7 dagarna: 2327 st
Senaste 30 dagarna: 8682 st