Svar till: Rapport från Teneriffa 2023
Det såg fint ut igår med så jag stoppade utrusningen i bilen och körde den dryga timmen till obsplatsen och satte igång strax efter 22 lokal tid.
Den här kvällen obsade jag vad jag hade bedömt var de svåraste sydliga Herschel 2500-objekten på mina listor. Den bedömningen var riktig: Av 18 av dessa objekt som jag letade efter hittade jag bara två: NGC 3667 och NGC 4050!
Framåt småtimmarna hade jag slut på H2500-objekt så jag gick över till att obsa lite annat kul som jag hade plockat ihop från diverse listor och böcker. Bland annat den ljusstarka planeterära nebulosan NGC 6153 som bildar en slags romb med tre ganska ljusa stjärnor, den vackra öppna stjärnhopen NGC 5822, den öppna stjärnhopen NGC 6322 och den ljussvaga klotformiga stjärnhopen Palomar 8.
När det snart skulle böra ljusna försökte jag obsa den klotformiga stjärnhopen NGC 7492 i Aquarius utan att lyckas. Jag gjorde även ett försök på galaxen NGC 7284 och såg faktiskt något ljussvagt och diffust men den ligger tätt tillsammans med galaxen NGC 7285 och jag lyckades inte separera dem eller ens se en antydan till annat än ett “något” så det kan knappast räknas som en observation 😀
Efter det packade jag ihop vid 06 lokal tid och körde tillbaka till Puerto de la Cruz. Det började ljusa medan jag körde genom kraterlandskapet Las Canadas och det var oerhört vackert. Dessutom såg jag Jupiter i öster som var på väg upp.
Det blev en lång natt men det var det verkligen värt!
/Torbjörn 🙂
Senaste inläggen
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW
tråd av Daniel Axelsson
-
M 42
tråd av Håkan Paulsson
-