Svar till: Kollimeringsförvirring
Tack för ytterligare ett gediget och genomtänkt svar!
Du har så rätt. Jag har sedan jag fick hem teleskopet kämpat med att få en bra kollimering. Jag håller med om att det borde vara ganska enkelt och att mycket man läser gör saker och ting mer komplicerat än de borde vara. Jag har därför jagat efter en enkel “gör så här så blir det bra”-metod utan att hitta den.
Och jag förstår inte att det bland intressenter inte gått att enas om en best practise. Jag tittade på de saker du rekommenderar och tycker det låter jätte intressant. De har tänkt på sådant som många andra ignorerar. Parallellismens betydelse till exempel!
Får jag fråga dig om du har några erfarenheter om orsak till att en ofokuserad stjärna är spegelvänd innanför och utanför fokus? Nu får jag kollidera så att jag har lika mycket förskjuten diffraktionsring både innanför och utanför fokus. Jag förstår optiken i det hela men det säger mig samtidigt att jag har asymmetri i instrumentet. Jag betraktar ljuspelaren lite från sidan. Var den assymmetrin finns kan jag dock inte förstå.
/Petter
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell