Svar till: Kollimeringsförvirring
Tack! Och du har rätt, jag har testat allt flera gånger och har många gånger misstänkt fokuseraren. Det är en ganska kraftig historia (3 tums från starlight och med en rotator i basen). Den känns väldigt stadig och rigid men jag har – trots att jag försökt att skifta positionen (utifrån att monteringshålen är lite större än nödvändigt) för att om möjligt hitta en bättre position. Ingen framgång. Jag har letat tilt och försökt justera för tilt utan framgång. Igår plockade jag bort den och tog isär den del för del och hittade en justeringsskruv som var dold innanför rotationsringen i basen. Den var lite lös så nu är det åtgärdat.
Jag monterade sedan tillbaka allt efter att ha testat i bänk med laserkollimeraren för att säkra att den var rät mot basen. Därefter monterat tillbaka på teleskopet och nu kan jag inte se någon rörelse på laserpunkten när jag roterar fokuseraren längre vilket jag gjorde innan.
Men gällande kollimeringen så hag jag efter era tips lyckats få det mycket bättre. Jag tror dock att jag fortfarande inte är optimalt i centrum eftersom jag alltjämt har en inverterad asymmetri innanför fokus jämfört med utanför.
Jag har dock en jämn illumination över bilden nu, även om jag kan se att komafelet inte är helt symmetriskt. Det är dock inte katastrof eftersom jag inte har någon komakorrektor installerad samt enbart en 2x barlow framför kameran. Med tanke på detta så är jag väldigt nöjd även om det kunde bli lite bättre.
Tanken är att nästa säsong skruva ihop detaljerna för att slippa klämringar – adaptrar är på väg.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-