Svar till: MU Cam
Forum › Observationer › Variabla stjärnor › MU Cam › Svar till: MU Cam
Hej!
Så spännande!
Alltså, det är ju rätt nice när nätterna är så klara och man kan sätta igång teleskopet att obsa ett objekt som håller sig långt uppe på himlen hela natten! Och just nu finns det inte så hemskt mycket som kallar på uppmärksamhet mer än SU Tau, och det är en kort stund på kvällen 🙂 Så här får man osedvanligt långa, oavbrutna serier – hemifrån….. (MW-teleskopet är för tillfället inte igång på grund av datorfel).
Jag är dock fortfarande lite undrande inför om den här beat-perioden är ett optiskt fenomen eller om den svarar till nåt fysiskt i systemet. Superpucklar har ju med beat-perioder att göra och en resonans med faktor 3 (har det hela lite dimmigt för mig just nu) – så att det faktiskt är en ljusvariation i systemet. Här ska det ju inte finnas nån ackreationsskiva, men däremot ackreations-“gardiner” som gör att spin-perioden visar optiska variationer (enligt Hellier).
Men till skillnad mot en ackrationsskiva, där jag kan föreställa mig resonansvågor, kan jag inte se framför mig nånting här som skulle kunna “svänga” med nåt annat än spin-perioden…. några idéer om det?
Magnus
Senaste inläggen
-
Avalon Zero Obs WiFi
tråd av
kodo
-
Aluminisering på gång
tråd av
LasseH
-
R CrB