Reply To: DEA 46
Hej Hans! Tack för info. Fick NGC 3294 i okularet ca 1817 UT och såg ganska omgående att där fanns en dubbelstjärna i synfältet. Ägnade galaxen ca en halvminut och gick sedan vidare till dubbelstjärnan. Då var den i alla fall fortfarande synlig som dubbel. Gissade mig till en positionsvinkel på mellan ca 225 grader och 270 grader någonting (svårt vid små separationer/låg förstoring) men de båda syntes tydligt. Säg att jag tittade på den någon minut i alla fall.
Det var också svårt att ge sig på en magnitudskattning, men gissar mycket grovt 1.5-2 magnituder ljussvagare än A.
Jaha, så det är över på så kort tid! Då står hoppet till om någon råkat fotografera galaxen samtidigt tänker jag spontant. Den chansen är väl snudd på obefintlig. Nova-jägarna borta i Nordostasien och annorstädes har väl också svårt att dokumentera något sådant här med tanke på att det är ett tätt dubbelstjärnesystem och B är ljussvagare än A.
Köpte boken “Flare Stars” av G A Gurzadyan på Ebay för några år sedan, men den står än så länge relativt obläddrad. Kanske en liten nytändning på området nu då!
Senaste inläggen
-
Solsystemskavalkad
svar av
timokarhula
-
NSV01161
svar av
Thomas Karlsson
-
Mars 6 februari 2025
tråd av