DEA 46
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-03-06 18:35 av Månsdahl.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2023 kl. 07:58 #3354
Hej. Loggade visuellt NGC 3294 häromkvällen (230221-1817UT) och fick syn på en dubbelstjärna i fältet. Blev ju nyfiken och gjorde lite research i efterhand, och det var då DEA 46 (Niall Deacon et.al) Andra namn: HIP 51877, HD 91702, SAO 62143 – och i WDS, J10359+3656. Enligt WDS är B-komponenten en mag. 14 stjärna, PA 240 och sep 17.5″ vilket motsvarade ungefär vad jag såg. Magnitud, PA och Sep bekräftades sedan via CDS-portalen.
Med kvällens utrustning och med himlen på bakgården, så ligger mag 14 långt bortom min kapacitet så jag borde inte ha sett den. Ytterligare lite research gav att komp B är en dvärg med spektraltyp M9.5 – och M-dvärgar är väl kända som “Flare stars” mig veterligen. Min mycket grova magnitudskattning av B-komponenten ca 8.0-8.5.
Kan den ha ett utbrott?
Hade varit kul att få bekräftat av någon mer observatör.
//B
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad- Detta ämne redigerades för 1 år av Månsdahl.
-
24 februari, 2023 kl. 10:04 #3356
Det låter som en intressant och udda observation!
B-komponenten är, precis som du skriver, en röd dvärg. Röda dvärgar är ofta flare-stjärnor. De allra flesta flares är små, med amplitud någon tiondels magnitud eller så. Men sällsynta flares på åtskilliga magnituder är också kända, som hos UV Cet och Proxima Cen.
Flares är alltid kortvariga, det handlar om minuter eller tiotals minuter. Såg du B-komponenten under längre tid än så? Var båda komponenterna på ett ungefär lika ljusstarka?
-
24 februari, 2023 kl. 11:41 #3357
Hej Hans! Tack för info. Fick NGC 3294 i okularet ca 1817 UT och såg ganska omgående att där fanns en dubbelstjärna i synfältet. Ägnade galaxen ca en halvminut och gick sedan vidare till dubbelstjärnan. Då var den i alla fall fortfarande synlig som dubbel. Gissade mig till en positionsvinkel på mellan ca 225 grader och 270 grader någonting (svårt vid små separationer/låg förstoring) men de båda syntes tydligt. Säg att jag tittade på den någon minut i alla fall.
Det var också svårt att ge sig på en magnitudskattning, men gissar mycket grovt 1.5-2 magnituder ljussvagare än A.
Jaha, så det är över på så kort tid! Då står hoppet till om någon råkat fotografera galaxen samtidigt tänker jag spontant. Den chansen är väl snudd på obefintlig. Nova-jägarna borta i Nordostasien och annorstädes har väl också svårt att dokumentera något sådant här med tanke på att det är ett tätt dubbelstjärnesystem och B är ljussvagare än A.
Köpte boken “Flare Stars” av G A Gurzadyan på Ebay för några år sedan, men den står än så länge relativt obläddrad. Kanske en liten nytändning på området nu då!
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad -
24 februari, 2023 kl. 13:50 #3358
Tycker absolut du ska ta en förnyad titt på området när möjlighet ges. Ser dubbelstjärnan nu i teleskopet ut som en enkelstjärna eller ser den fortfarande ut att vara dubbel?
Även om det kan synas långsökt att tolka din obs som att den röda dvärgen fått en jätte-flare, så har jag för ögonblicket ingen bättre hypotes än den du gav.
Nedan två kartor 1×1 grad med norr uppåt, den ena med foto och den andra utan.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
24 februari, 2023 kl. 14:26 #3362
Tackar. Ja det blir ett återbesök i morgon kväll.
Kikade in på AAVSO och på UV CETI, 6.8-12.95V i max och min. Finns en teoretisk möjlighet i alla fall då kanske, även om det kändes som en väldigt stor amplitud.
Fortsättning följer.
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad -
6 mars, 2023 kl. 18:35 #3542
Hade möjlighet att återbesöka denna först den 25/2 på kvällskulan. Förhållandena var lite sämre, men ingen kompanjon var synlig två dagar senare. Var i kontakt med astronomen Niall Deacon som upptäckt dubbelstjärnan. Hade ingen större förhoppning om svar – men han måste ha suttit vid datorn för svaret kom nästan direkt. Han blev intresserad, men hade släppt allt vad “hands-on” astronomi heter och undervisade nu istället blivande astronomer vid något universitet i USA. Han berättade också B-komponenten hade en K-magnitud på 13.99 (och inte V som WDS gör gällande) vilket skulle vara runt mag. 20 visuellt.
Jag tror att vi kan säga att detta var falsklarm, jag måste ha sett någon reflex i optiken – någon annan förklaring finns nog inte.
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW