Reply To: Metan på Uranus och Neptunus
Gunnar,
Tack för att du uppskattade spektrumet. Jag använde en spaltspektrograf för dessa spektrum.
URANUS div MÅNEN: – Jag lägger upp en bild med Uranus spektrum dividerat med månens spektrum, som du efterfrågade. Det blir en del brus vid divisionen då det är olika luftmassor för månen och Uranus… med mera. Men det räcker bra för att se metanbanden väldigt tydligt, vilket är himla kul tycker jag.
JUPITER, SPALTLÖS vs. SPALT-SPEKTROGRAF: För att jämföra tekniken med spaltspektrograf och spaltlös spektrograf, så har jag också tagit några enkla exponeringar på Jupiter med ett SA100 transmissionsgitter och jämfört med en spaltspektrograf. De övergripande strukturerna i de bägge Jupiterkurvorna är väldigt lika. Spaltspektrografen ger högre upplösning men är inte nödvändig för metan-absorptionens breda absorptionsband. (Den spaltlösa bilden togs med mycket mindre optik, om jag minns rätt..) – Jag lägger upp en jämförelsebild för Jupiter med absorptionsbanden för metan. (Röd linje – med spalt, blå linje – utan spalt.)
Clear Skies / Ivar
Senaste inläggen
-
Månen ockulterar Mars
tråd av
Petter Öhman
-
Jupiter med 2 stormar
svar av
PeterR
-
Solsystemskavalkad