Reply To: Fotometriska men ofiltrerade mätningar
Tacksam för svar.
Menar du processa variabeldatan? Eller tänker du bilderna som sådana? Bilderna jag samlat in använder jag som luminans även om det kräver lite övning märker jag. Nedan är färgdata från min gamla kamera men efterbearbetad med datan från monokameran som ju håller bättre kvalitet. Om du tänker på variabeldatan så har jag först kalibrerat den med bias och flats, därefter har jag kört den igenom ASTAP och då kunnat få ett diagram enligt nedan. Där benämns datan CV som du ju också nämner – även om jag inte vet vad det är. Jag har ju ett V-filter också som jag nu kommer få nytta av men det kan ju bli svårt att använda datan för fotografering.
Edit: Jag har försökt att lägga till de här mätningarna med tidigare mätningar i ASTAP men av någon anledning stämmer den inte in i perioden med de andra.
Jag testkör bara än så länge, men naturligtvis passade jag på att se vad monokameran presterar på några kända mål, däribland NGC 133 och då är ju såklart NSV01161 lite spännande.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
- This reply was modified 1 month ago by Petter Åström.
Senaste inläggen
-
16″ Dobson teleskop
tråd av MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av Hans Bengtsson
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-
Jupiter