Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Du, jag ska erkänna att jag inte vet svaret på de frågorna. Jag har inte tagit emot mina fria ex än heller men jag hoppas att de ska komma vilken dag som helst och då kan jag lägga upp lite bilder. Hemsidan säger ringbunden så jag skulle inte tro att de går att ta loss. Normalt sätt brukar det annonseras tydligt om sidorna är laminerade. Dock skulle jag inte bry mig speciellt mycket om det. De flesta icke-laminerade papper brukar hålla bra även om de blir fuktiga. Det stora problemet brukar snarare vara att infästningen i ringbindningen kan gå sönder när pappret är lite fuktigt om man inte är försiktig. Men jag tycker också att det endast är ett verkligt problem om atlasen är tung. Är det i det lättare laget så skulle jag säga att de flesta tryckta håller bra utomhus. Om du vill veta säkert skulle jag maila info@oculum.de och fråga.
Kul
Ja den här är ju långt ifrån klass med Interstellarum, och dessutom är min roll ganska liten. Jag har inte fått hem den tryckta än, men jag gissar att Joachim Gründler hade samma mål som jag, att ge en bättre översikt, det kan man kanske höra på namnet. Det ska bli intressant tycker jag också att få bläddra igenom den. Jag har bara sett enstaka sidor av ett pdf-ex av den slutgiltiga produkten.
Det jag personligen hade gjort om om jag hade påbörjat mitt stjärnkartsprojekt idag är att göra det repeterbart så att man kan generera om kartorna med mindre effort. Nu blev det lite av en one-time-effort som är svårt att repetera om man vill ändra något litet. Men jag visste inte heller att det skulle leda till detta när jag började och bara gjorde ett par kartor för att jag tyckte att det saknades något där ute.
En variant av Will Tirions Sky Atlas 2000.0 på 5 kartuppslag var för övrigt det jag startade hela min hobby på. Jag tror den var baserad på SkyAtlas 2000.0 men den kan också bara ha haft likheter. Jag kopierade (ni vet, kopiera papper… 🙂 ) uppslagen ur en bok och hade med mig ut och det var så jag lärde mig stjärnbilderna första gången. Det var tider det. 🙂
Olle
Tack! Detsamma, mycket trevligt att träffas. Ses vi i augusti?
Pallas, Vesta, Pleiaderna, oppositionstidpunkter, meteorregn, planeterna i öster och väster. Det är väl det jag hittar. Man kan fundera på det iaf.
🙂
Ja, vad saknas för att så skulle vara fallet. Det jag kan se på bilden nedan är att där finns meteorregn. Men är det något annat eg. Ikoner på planeterna då.. Eller tänker du på något annat?

Oh.. wow. Nu är jag med. Den får bli ett framtida projekt va! 🙂
Denna?

Jo jag har Cr 347 och Col 351 i mina anteckningar också. Det är ifrån La Palma 2019 på sommaren, med en 120mm refraktor med 600mm brännvidd. Här är en bild från mina anteckningar. Den tjocka pilen är där jag trodde att Sag A* var, men det visade sig enligt vad jag kom fram till sen att det var där jag har markerat med utropstecken. Jag kommer inte ihåg om de små kryssen var gissningar jag gjorde vid okularet.
8 maj, 2026 kl. 22:54 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14848Oj jäklar! Den där som knappt gick att fånga mellan träden, med morgonljuset och molnen där borta i nordost? Och så fångar du det där! Wow!
Hur högt över horizonten stod den tror du när du tog bilderna?
Olle
Grymt Magnus. Klart vi ska dricka lite mer öl nu lagom till sommarvärmen.
Olle
Jag testade med de översta handskarna igen på mobilens touch screen och de fungerar faktiskt, inte perfekt, men det går. Så jag uppdaterade inlägget ovan med det.
Snyggt! Jag hade ju nöjet att få ta en titt i teleskopet på ditt objekt medans du gjorde den här observationen och jag är lite avis att du har möjligheten att ta din tid i okularet med 16 tums ljusinsamling. Jag har aldrig sett armarna i M51 så tydligt som vid det tillfället. Kul att se en annan persons teckning av ens “egen” observation.
12 april, 2026 kl. 13:12 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14587




Tack för en himla härlig träff, som vi definitivt ska göra till en återkommande grej. De som var med kan berätta om allt fantastiskt som skedde dessa dagar, alla fina nätter, roliga historier berättade, och trevliga middagar.
Själv fick jag hela 5 fina nattlånga observationsnätter med start redan på tisdagen. Så det är tips under kommande träffar, planera för några dagar före och efter om ni verkligen vill utnyttja den fina himlen här nere på Öland.
Väl mött på Sagittarius i augusti i år. Mer information om det kommer.
11 april, 2026 kl. 14:00 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14582Gemensam middag ikväll lördag vid 17.00 på Kvarnen i Grönhögen. Alla är välkomna.
-
Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av
Olle Eriksson.
11 april, 2026 kl. 11:52 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14580


Nu är vi en riktig stjärnträff. Trevlig middag på Carlas Hamnen med fantastisk mat, och sen en fin långnatt under stjärnorna. Aningens fuktigare i luften igår natt, men också helt vindstilla. Vi var nog ett tiotal bilar igår, och blandat med seriöst observerande och astronomisnack i mörkret.
-
Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av
Olle Eriksson.
-
Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
Senaste diskussionerna
-
Sagittarius 2026
svar av
Fredrik Silow
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Röntgenobjekt i Coma
tråd av
Hans Bengtsson
-
Astroöl i Malmö!
svar av
Magnus Larsson
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 683 st
Senaste 7 dagarna: 2756 st
Senaste 30 dagarna: 3669 st















