• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Olle Eriksson

  • Profil
  • Startade ämnen
  • Skapade svar
  • Deltagande
  • Favoritmarkeringar

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
1 2 3 4 →
  • Författare
    Inlägg
  • 2 juni, 2026 kl. 23:39 som svar på: Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky #15054
    Olle Eriksson
    Moderator

      Du, jag ska erkänna att jag inte vet svaret på de frågorna. Jag har inte tagit emot mina fria ex än heller men jag hoppas att de ska komma vilken dag som helst och då kan jag lägga upp lite bilder. Hemsidan säger ringbunden så jag skulle inte tro att de går att ta loss. Normalt sätt brukar det annonseras tydligt om sidorna är laminerade. Dock skulle jag inte bry mig speciellt mycket om det. De flesta icke-laminerade papper brukar hålla bra även om de blir fuktiga. Det stora problemet brukar snarare vara att infästningen i ringbindningen kan gå sönder när pappret är lite fuktigt om man inte är försiktig. Men jag tycker också att det endast är ett verkligt problem om atlasen är tung. Är det i det lättare laget så skulle jag säga att de flesta tryckta håller bra utomhus. Om du vill veta säkert skulle jag maila info@oculum.de och fråga.

      2 juni, 2026 kl. 08:16 som svar på: Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky #15044
      Olle Eriksson
      Moderator

        Kul

        Ja den här är ju långt ifrån klass med Interstellarum, och dessutom är min roll ganska liten. Jag har inte fått hem den tryckta än, men jag gissar att Joachim Gründler hade samma mål som jag, att ge en bättre översikt, det kan man kanske höra på namnet. Det ska bli intressant tycker jag också att få bläddra igenom den. Jag har bara sett enstaka sidor av ett pdf-ex av den slutgiltiga produkten.

        Det jag personligen hade gjort om om jag hade påbörjat mitt stjärnkartsprojekt idag är att göra det repeterbart så att man kan generera om kartorna med mindre effort. Nu blev det lite av en one-time-effort som är svårt att repetera om man vill ändra något litet. Men jag visste inte heller att det skulle leda till detta när jag började och bara gjorde ett par kartor för att jag tyckte att det saknades något där ute.

        En variant av Will Tirions Sky Atlas 2000.0 på 5 kartuppslag var för övrigt det jag startade hela min hobby på. Jag tror den var baserad på SkyAtlas 2000.0 men den kan också bara ha haft likheter. Jag kopierade (ni vet, kopiera papper… 🙂 ) uppslagen ur en bok och hade med mig ut och det var så jag lärde mig stjärnbilderna första gången. Det var tider det. 🙂

        Olle

         

        30 maj, 2026 kl. 14:29 som svar på: Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky #15013
        Olle Eriksson
        Moderator

          Tack! Detsamma, mycket trevligt att träffas. Ses vi i augusti?

          20 maj, 2026 kl. 22:48 som svar på: Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar #14983
          Olle Eriksson
          Moderator

            Pallas, Vesta, Pleiaderna, oppositionstidpunkter, meteorregn, planeterna i öster och väster. Det är väl det jag hittar. Man kan fundera på det iaf.

            🙂

            20 maj, 2026 kl. 08:26 som svar på: Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar #14981
            Olle Eriksson
            Moderator

              Ja, vad saknas för att så skulle vara fallet. Det jag kan se på bilden nedan är att där finns meteorregn. Men är det något annat eg. Ikoner på planeterna då.. Eller tänker du på något annat?

              16 maj, 2026 kl. 13:45 som svar på: Hitta till Sagittarius A* visuellt :) #14960
              Olle Eriksson
              Moderator

                Oh.. wow. Nu är jag med. Den får bli ett framtida projekt va! 🙂

                15 maj, 2026 kl. 23:41 som svar på: Hitta till Sagittarius A* visuellt :) #14952
                Olle Eriksson
                Moderator

                  Denna?

                  Jo jag har Cr 347 och Col 351 i mina anteckningar också. Det är ifrån La Palma 2019 på sommaren, med en 120mm refraktor med 600mm brännvidd. Här är en bild från mina anteckningar. Den tjocka pilen är där jag trodde att Sag A* var, men det visade sig enligt vad jag kom fram till sen att det var där jag har markerat med utropstecken. Jag kommer inte ihåg om de små kryssen var gissningar jag gjorde vid okularet.

                  8 maj, 2026 kl. 22:54 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14848
                  Olle Eriksson
                  Moderator

                    Oj jäklar! Den där som knappt gick att fånga mellan träden, med morgonljuset och molnen där borta i nordost? Och så fångar du det där! Wow!

                    Hur högt över horizonten stod den tror du när du tog bilderna?

                    Olle

                    28 april, 2026 kl. 21:46 som svar på: Astroöl i Malmö! #14791
                    Olle Eriksson
                    Moderator

                      Grymt Magnus. Klart vi ska dricka lite mer öl nu lagom till sommarvärmen.

                      Olle

                      19 april, 2026 kl. 12:32 som svar på: Tips på handskar #14677
                      Olle Eriksson
                      Moderator

                        Jag testade med de översta handskarna igen på mobilens touch screen och de fungerar faktiskt, inte perfekt, men det går. Så jag uppdaterade inlägget ovan med det.

                        18 april, 2026 kl. 11:43 som svar på: Aprilnattsobservation av M51 i Jakthundarna #14664
                        Olle Eriksson
                        Moderator


                          For reference 🙂

                          avatar
                          18 april, 2026 kl. 11:38 som svar på: Aprilnattsobservation av M51 i Jakthundarna #14663
                          Olle Eriksson
                          Moderator

                            Snyggt! Jag hade ju nöjet att få ta en titt i teleskopet på ditt objekt medans du gjorde den här observationen och jag är lite avis att du har möjligheten att ta din tid i okularet med 16 tums ljusinsamling. Jag har aldrig sett armarna i M51 så tydligt som vid det tillfället. Kul att se en annan persons teckning av ens “egen” observation.

                            avatar
                            12 april, 2026 kl. 13:12 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14587
                            Olle Eriksson
                            Moderator

                              Tack för en himla härlig träff, som vi definitivt ska göra till en återkommande grej. De som var med kan berätta om allt fantastiskt som skedde dessa dagar, alla fina nätter, roliga historier berättade, och trevliga middagar.

                              Själv fick jag hela 5 fina nattlånga observationsnätter med start redan på tisdagen. Så det är tips under kommande träffar, planera för några dagar före och efter om ni verkligen vill utnyttja den fina himlen här nere på Öland.

                              Väl mött på Sagittarius i augusti i år. Mer information om det kommer.

                               

                               

                               

                              avataravatar
                              11 april, 2026 kl. 14:00 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14582
                              Olle Eriksson
                              Moderator

                                Gemensam middag ikväll lördag vid 17.00 på Kvarnen i Grönhögen. Alla är välkomna.

                                • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av Olle Eriksson.
                                11 april, 2026 kl. 11:52 som svar på: Välkommen till Leoträffen – ny observationsträff i april på Öland #14580
                                Olle Eriksson
                                Moderator

                                   

                                  Nu är vi en riktig stjärnträff. Trevlig middag på Carlas Hamnen med fantastisk mat, och sen en fin långnatt under stjärnorna. Aningens fuktigare i luften igår natt, men också helt vindstilla. Vi var nog ett tiotal bilar igår, och blandat med seriöst observerande och astronomisnack i mörkret.

                                  • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av Olle Eriksson.
                                  avatar
                                • Författare
                                  Inlägg
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
                                1 2 3 4 →

                                Senaste diskussionerna

                                • Sagittarius 2026
                                  svar av Fredrik Silow
                                • M33
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Solen i Ha
                                  svar av PeterR
                                • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Månadens bild
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Transient (mag 14) i Bootes
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Venus och Jupiter i konjunktion
                                  svar av PeterR
                                • Alan Hale har avlidit.
                                  svar av timokarhula
                                • Ett omaka par på majhimlen
                                  svar av Johan Warell
                                • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
                                  svar av Johan Warell
                                • Aktuell solaktivitet
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Transient (mag 12) i Andromeda
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Röntgenobjekt i Coma
                                  tråd av Hans Bengtsson
                                • SH2-129 Flying Bat & OU4 Giant Squid Nebula
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Astroöl i Malmö!
                                  svar av Magnus Larsson
                                • Fjärrteleskopet igång igen!
                                  tråd av Johan Warell
                                • EQ6 PRO
                                  tråd av jhagg
                                • Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar
                                  svar av Olle Eriksson
                                • 50 Bortglömda Miror
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
                                  svar av Hans Bengtsson

                                Månadens bild i galleriet

                                NGC4725 (Peter Folkesson)

                                Årets bild i galleriet

                                IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

                                Senaste bilderna i forumet


                                Solen i Ha (Peter R)



                                RSS Senaste nytt från SAAF-webben

                                • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
                                • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
                                • Årets bild på Nattmolnet 2025!
                                • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
                                • Apertur nummer 1 2026!
                                • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                                • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
                                • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
                                • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
                                • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

                                Kalendariet

                                Sagittarius 2026
                                Sagittarius 2026
                                20 aug 26
                                Degerhamn
                                Träff under stjärnorna 2026
                                Träff under stjärnorna 2026
                                4 sep 26
                                Mariestad

                                Antal unika dagsbesökare (unika IP)

                                Idag: 683 st 

                                Senaste 7 dagarna: 2756 st 

                                Senaste 30 dagarna: 3669 st 

                                Logga in

                                Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress