• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Ett omaka par på majhimlen

Hem › Astrofotografering › Djuprymdsfoto › Ett omaka par på majhimlen

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 26-06-05 17:28 av Johan Warell.
Visar 2 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • 10 maj, 2026 kl. 20:37 #14878
      Johan Warell
      Keymaster

        Fyrverkerigalaxen NGC 6946 ligger precis på gränslinjen mellan Svanen och Cepheus, medan den öppna stjärnhopen NGC6939 tillhör den senare.

        NGC 6946 är en välformad spiral av typ SABc med en diameter av knappt 90 000 ljusår, belägen 22 miljoner ljusår bort. Smeknamnet har den fått av de tio supernovor som har uppträtt sedan 1917.

        NGC 6939 drygt en halv grad bort är en rik hop med en ålder av en miljard år. Denna ansenliga ålder har den uppnått tack vare dess läge långt ovanför Vintergatans plan, cirka 1300 ljusår, vilket gör att den inte påverkas av starka sönderslitande tidvattenkrafter.

        I fältet ses även diffus IFN-nebulositet och ett antal svaga galaxer. Den ljusaste av dessa är den oregelbundna UGC 11583 (mag 16,5), belägen mellan de två ljusa stjärnorna under hopen, som är gravitationellt bunden till Fyrverkerigalaxen.

        Objekt: NGC 6939 och NGC 6946
        Objekttyp: Galax
        Teleskop/objektiv: RASA8 400 mm f/2,0
        Montering: CGE Pro
        Kamera: ZWO ASI533MC Pro
        Plats: Lindbyobservatoriet, Skurup
        Mjukvara: ACP/MDL/FocusMax
        Filter: Optolong L-QEF filter
        Fotograf: Johan Warell
        Lokalförening: SAAF
        Datum (UT): 2026-05-09
        Tid (UT): 2130-2330
        Exponeringstid: 77×60 sek
        Kalibrering: bias, dark, flat
        Bildbehandling: Siril. Färgkalibrering SPCC GaiaDR3, aberration remover, VeraLux stretch, kurvor, VeraLux Revela
        Bin: 1×1
        Kameratemperatur: -20 C
        Autoguidning: Nej
        Pixelskala i bågsekunder: 1,9″
        Bildens orientering: N upp, E vänster
        Väder: Klart, SQML 20,9
        Måne: Nej

        Attachments:
        1. NGC6939-6946_N260509_JW_RASA_LQEF_4620s_bkg_spcc_abrem_VLhypstretch_curves_nogreen_satur_VLrevela_rot.jpg

        avataravataravataravataravataravataravatar
      • 22 maj, 2026 kl. 10:12 #14990
        Fredrik Silow
        Keymaster

          Härligt Johan! Jag älskar den här bilden på så många sätt.

          För det första är den fint komponerad. För det andra är det lite kul med bilder nu för tiden där objekten inte är separerade i efterbehandlingen och stjärnorna krympta. Just i den här bilden gör det en del av ”själva grejen” då stjärngruset låter Fyrverkerigalaxen få kännas mer avlägsen men ändå i centrum och att man sekundärt får ”upptäcka” NGC6939 framträda.

          Jag tänkte nämna IFN som en kul detalj som man kan ana, men ser nu att du redan gjort detta. Frågan är om inte det borde vara en del ISM i denna bild också med tanke på hur nära Vintergatan vi befinner oss på himlen, noterar jag också från Mel Bartels visuella observationer av just detta område. (Man får skrolla ner långt på sidan/klicka på/söka efter ”Fireworks” på sidan.)

           


          /Fredrik Silow
          Ordförande i SAAF
          ordforande@saaf.se

          —

          Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
          Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
          Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
          Lunt LS35T Ha · TS 20×80
          Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

        • 5 juni, 2026 kl. 17:28 #15060
          Johan Warell
          Keymaster

            Tack Fredrik! Med den begränsade tid jag har till förfogande för astrofoto tar jag gärna genvägar under bildbehandlingen, och Sirils VeraLux HyperStretch och Aberration Remover är två sådana. De ger fina små stjärnor samtidigt som svaga objekt framhävs, och det går mycket snabbt. Jag brukar alltså inte behandla stjärnor och objekt separat.

            Med stjärnorna framträdande på detta sätt ser galaxen verkligen ut att ligga i bakgrunden, det blir en liten 3D-effekt.

            Det vertikala IFN-stråket som Bartels har tecknat är det ljusaste i bilden. Det behövs betydligt längre tid för att få fram dessa extremt svaga strukturer. Det är otroligt vad ögat är ljuskänsligt och vad man kan se med ett tränat öga. Denna bild är trots allt över 1 timme på en helt ok himmel vid f/2,0. Min himmel var SQML 20,9 jämfört med Bartels 21,1.

            • Det här svaret redigerades för 1 vecka av Johan Warell.
        • Författare
          Inlägg
        Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
        Logga in

        Log in / Register

        Senaste diskussionerna

        • Sagittarius 2026
          svar av Fredrik Silow
        • M33
          svar av Hans Bengtsson
        • Solen i Ha
          svar av PeterR
        • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
          svar av Fredrik Silow
        • Månadens bild
          svar av Fredrik Silow
        • Transient (mag 14) i Bootes
          svar av Hans Bengtsson
        • Venus och Jupiter i konjunktion
          svar av PeterR
        • Alan Hale har avlidit.
          svar av timokarhula
        • Ett omaka par på majhimlen
          svar av Johan Warell
        • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
          svar av Johan Warell
        • Aktuell solaktivitet
          svar av Hans Bengtsson
        • Transient (mag 12) i Andromeda
          svar av Hans Bengtsson
        • Röntgenobjekt i Coma
          tråd av Hans Bengtsson
        • SH2-129 Flying Bat & OU4 Giant Squid Nebula
          svar av Fredrik Silow
        • Astroöl i Malmö!
          svar av Magnus Larsson
        • Fjärrteleskopet igång igen!
          tråd av Johan Warell
        • EQ6 PRO
          tråd av jhagg
        • Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar
          svar av Olle Eriksson
        • 50 Bortglömda Miror
          svar av Hans Bengtsson
        • Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
          svar av Hans Bengtsson

        Månadens bild i galleriet

        NGC4725 (Peter Folkesson)

        Årets bild i galleriet

        IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

        Senaste bilderna i forumet


        Solen i Ha (Peter R)



        RSS Senaste nytt från SAAF-webben

        • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
        • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
        • Årets bild på Nattmolnet 2025!
        • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
        • Apertur nummer 1 2026!
        • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
        • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
        • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
        • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
        • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

        Kalendariet

        Sagittarius 2026
        Sagittarius 2026
        20 aug 26
        Degerhamn
        Träff under stjärnorna 2026
        Träff under stjärnorna 2026
        4 sep 26
        Mariestad

        Antal unika dagsbesökare (unika IP)

        Idag: 681 st 

        Senaste 7 dagarna: 2754 st 

        Senaste 30 dagarna: 3667 st 

        Logga in

        Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress