Tips på handskar
Hem › Allmän amatörastronomi › Väder och observationsförhållanden › Tips på handskar
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 26-04-18 12:27 av
Olle Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
-
18 april, 2026 kl. 12:27 #14665
På Leoträffen kom frågan om handskar upp och då jag känner att jag har kommit fram till ett väldigt bra system som fungerar för mig så tänkte jag att jag skulle dela med mig av detta.
För det första, jag använder inte något digitalt hjälpmedel och behöver därför inte kunna klicka på någon skärm på natten.
Jag har testat alla möjliga typer av handskar, fingerhandskar, sådana med avtagbart fingerskydd, öppna fingrar, tunn liner under, tunn liner över, plasthandskar i kombination med tjocka handskar, med inbyggd värme eller utan osv. Min upplevelse är att handskar behöver både tillåta finmotorik, att kunna rotera på fokusratten eller skriva i anteckningsblocket, men också skydda mot fukt. Ett av de stora problemen tycker jag är att när frosten och fukten lägger sig på utrustningen så blir man snabbt blöt om iaf fingerspetsarna så fort man börjar mecka runt med grejerna. Jag hade länge idén om att man borde ha en varm fingerhandske och sedan ett gummibeklätt lager över för att skydda mot fukten.
Men något jag har hittat nu som fungerar väldigt bra för mig är systemet nedan, med en tunn elektronikhandske med gummibeklädda fingertoppar endast, och över det tjockare fingerlösa handskar med inbyggd värme. Den inre handsken är förvånansvärt varm. Gummibeklädnaden på fingertopparna gör att fukten aldrig når huden, men de blir inte så täta att det samlas fukt på insidan, och handskarna är extremt lätta att röra sig i och jag kan skriva med en penna utan minsta motstånd. De verkar inte fungera speciellt bra på en touch-screen dock, kan vara värt att nämna. Ovanpå den inre handsken kan man ha lite vad som, och de på bilden med inbyggd värme funkar perfekt för mig om vädret inte är -10 grader. Då väljer jag ett par ännu tjockare fingerfria handskar, eller tom ett par med överdrag över fingrarna som går att dra bort när de behövs. Det viktiga är att den yttre handsken inte är för liten, både för att det behövs lite luft för att hålla in värmen, men också för att rörelsefriheten inte ska begränsas när man vill använda handen till finmotoriska rörelser. Ytterhandsken på bilden kanske ser liten utan, men den sitter väldigt löst. Den gör också att jag kan ha dessa på hela natten om det inte är allt för kallt och ta upp och ner all utrustning utan problem. När det behövs trycker jag på en knapp på sidan av handsken och sätter på den inbyggda värmen. Inga externa batterier och sladdar att koppla in och ut, allt är inbyggt i handsken, och laddas lätt igen när jag kommer hem med en USB-C kabel.
Om jag skulle poängtera något tips så är det just dessa inre fingerhandskar med gummibeklädda fingertoppar. Det är som att inte ha några handskar på sig, men värmer förvånansvärt bra och blir aldrig blöta hur fuktigt det än är om man inte lägger hela handen på en fuktig yta.

Köplänk: https://www.amazon.co.uk/Fingerless-Rechargeable-Battery-Electric-Arthritis/dp/B0FF4KC73V?th=1&psc=1
Nedan är en annan variant som också passar väldigt bra som överdragshandske, även den med inbyggd värme, fast med batteriet på utsidan och avtagbart. Tyvärr händer det att batteriet lossnar ibland men då får man trycka dit det igen.

Vid riktigt kallt väder använder jag ett par over-size fleece-handskar utan fingrar. Dessa är säkert 3-4 storlekar störra än jag normalt använder i handskar, och det behövs för att de inte ska påverka rörelsefriheten. Så länge fingertopparna sticker ut så kan jag skruva på skruvar och fokusrattar och göra allt finmekaniskt jag behöver kunna göra vid teleskopet.

Nedan är en annan variant, med en tunn elektronikhandske *över* en annan handske. Dessutom täcker gummibeklädnaden hela fingrarna och även handflatan. Jag har även testat den här varianten med over-sized nitrilhandskar från Biltema. Problemet med detta är att man tappar i finmotoriken, även om gummibeklädnaden gör att man faktiskt kan hantera stjärnkartor och papper utan större problem.

-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Tips på handskar
tråd av
Olle Eriksson
-
PGC54559, Hoag’s objekt
tråd av
Lars Anmark
-
Årets bild
svar av