Z Cam
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 23-03-06 17:20 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
6 mars, 2023 kl. 17:20 #3531
Hej!
Jag har roat mig med att försöka följa Z Cam på väg ner från ett utbrott de senaste veckorna. Jag har till slut lyckats producera 3 spektra från 3 på varandra följande dagar, där stjärnan föll från mag 11,89 i V-bandet den 28/2 till 12,3 den 1/3 och den 3/3 (jag misslyckades med att mäta den 2/3) till 12,9. Gissningsvis ligger den på 12,6 den 2/3. Alla tre spektra här är tagna med en Lowspec, 300 l/mm, på en C8 f/10, med en Atik 314 (Håkans kamera :)) i bin 1×1. Jag är själv mycket nöjd med att kunna få vettiga spektran vid den magnituden. Sen har jag misslyckats den 5/3 (eller rättare, spektrat ser underligt ut, det kan vara fel stjärna….).
Det man kan se här är hur He I växer sig starkare när den avtar. Jag är inte säker på att man kan lita på den lilla dipp som är i topparna på He I den 2/3 och på Ha-linjen, annars skulle det kunna antyda växande absorption i ackreationsskivan. Men det är alltså spekulation.
Det är lite intressant att den visar Ha och Hbeta i emission vid utbrottet vilket är motsatt vad t ex SS Cyg visar – hos SS Cyg är det absorptionslinjer vid utbrottet och i viloläget utpräglade emissionslinjer.
Magnus
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan