Solen i Hɑ med SUNSCAN
- Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-05-06 17:59 av
Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2025 kl. 20:45 #12001
Dagens sol fångad med en SUNSCAN.
Bildbehandling via den inbyggda mjukvaran.
(10 bilder som stackades internt).
Färgbalansering via PS.Objekt: Solen
Objekttyp: Övrigt
Teleskop/objektiv: SUNSCAN ( 25 mm f/8)
Montering: AZ-Pronto
Kamera: Sony IMX477
Plats: Malmö
Fotograf: Hans H
Lokalförening: Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe (ASTB)
Datum (UT): 2025-05-05
Tid (UT): 10:00
Bildbehandling: Internt SUNSCAN samt PS CC
Bin: 1×1
Autoguidning: NejAttachments:
-
5 maj, 2025 kl. 21:10 #12003
-
6 maj, 2025 kl. 06:51 #12006
Hej!
Men what, har du blivit med en Sunscan? 🙂 Så kul!! Hemmabygge antar jag…..?
Fin bild! Har du några knep för fokus med den här? Min har inte varit ute på ett tag, jobbet kommer lite ivägen.
Magnus
-
6 maj, 2025 kl. 09:40 #12007
Hej Magnus,
Av en tillfällighet fick jag ett erbjudande från Shelyak instruments att till självkostnadspris köpa en färdigmonterad SUNSCAN. Shelyak hade på försök tillverkat 4 stycken för att eventuellt senare starta liten produktion av enheter till försäljning. Tydligen skrinlade man projektet.
Jag kunde inte motstå utan beställde och fick hem den för ett par veckor sedan.
Jag gjorde direkt några små förändringar. Tog bort UV/IR filtret på kameran. (finns beskrivet på STAROS TV Youtube). Detta ökar känsligheten för Hɑ och CaK med nästan en faktor 10.
Sedan bytte jag ut ND filtret framför objektivlinsen. Använder för Hɑ istället ett Baader 20 nm Hɑ bandpassfilter som via reflektion helt blockar UV/IR mellan 300 – 1400 nm. ND filter absorberar ju istället värmeenergin vilket kan påverka optiska kvaliteten.
Den 3D printade vixenskenan bytte jag till en i metall för ökad stabilitet.
Till sist satte jag en liten värmesköld av aluminiumklädd papp framför fronten, den svarta plasten suger ju åt sig solens värmestrålning.
Ja fokuseringen är inte helt lätt att få bra.
Objektivlinsens fokusering är svår, dålig tolerans i gängorna som gör att bilden hoppar när man vrider linsen. Ska försöka förbättra med gängtape eller på annat sätt.
Kamerafokuseraren är ok men oj vad litet det kritiska fokusdjupet är.
Kollimatorn till sist har jag ännu inte rört eller kollat, antar den är optimerad för grönt ljus. Man måste ju tyvärr öppna upp hela apparaten med flera skruvar för att komma åt den.
/Hans
-
6 maj, 2025 kl. 11:25 #12009
Hej!
Där ser man 🙂 VIP-kund hos Shelyak?
Intresanta modifieringar! Men alltså, varför vill du öka känsligheten? Jag menar, exponeringstiden bestäms ju (delvis?) av scanningshastigheten, och här är det passivt, dvs man använder solens rörelse bara. Jag har själv använt exponeringskalkylatorn i JSolex för att optimera anpassningen till scanningshastigheten.
Har du funderat på att posta dina moddar i SoleEx-maillistan och höra vad folk säger, kanske fler som gjort liknande?
Varför tänker du att den kan vara kollimerad i grönt? Jag har kollimerat min i rött ljus – man kanske skulle göra det med ett Ha-filter framför objektivet för att få så skarpt som möjligt? Eller det kanske är overkill? Som du säger, toleransen i gängorna är som den är. Mina är dock tajta (har printat själv med carbon), men hellre tajt än löst. Min upplevelse är att det är objektiv-fokuseringen som är allra mest kritisk här.
Har du förresten testa att processa i JSolex? Den hanterar taggigheten bättre än i alla fall tidigare versioner av Inti (har inte testat senaste versionen och jag vet att det varit en diskussion om det här).
Dags att ta fram min nu då. Solstudier från Malmö med små prylar 🙂
Magnus
-
6 maj, 2025 kl. 12:10 #12010
Ökad känslighet ger betydligt kortare exponeringstid vilket möjligen minskar bruset något. Men främst ger det möjlighet att se t ex Hα linjen tydligt även inomhus genom att rikta objektivet mot dagsljus i fönstret. En del justeringar blir då enklare att göra. Min exponeringstid nu ligger på cirka 2 ms för Hα mot cirka 120 ms innan modifieringen.
Sedan antar jag att fps är förutbestämt i programvaran för att passa passiv scanning. När jag kollar en SER-fil i JSolEx ligger x/y på optimala 1,06 oberoende av exponeringstiden.
Enligt bruksanvisningen bör man optimera kollimatorn för grönt ljus, för att passa både Hα och CaK antar jag. Jag tänker ställa om den till rött för att mer passa Hα, vilket för min del blir det jag uteslutande nog kommer använda SUNSCAN till.
Förmodligen kan man optimera bildkvaliteten genom att använda JSolEx som mjukvara men då går man miste lite av charmen med SUNSCAN, att det ska gå snabbt och enkelt att ta några bilder. Man kan faktiskt på mindre än 5 minuter montera utrustningen, bära ut, justera, ta bild och få ett hyfsat bra resultat.
/Hans
-
6 maj, 2025 kl. 17:59 #12013
Hej!
Jag håller med, charmen är att det är snabbt och enkelt! 🙂
Bra tips om att det kan bli lättare att ställa in fokus med objektivet med större känslighet! Det hade jag inte alls tänkt på. Testar!
Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Anholt
tråd av
Hans Bengtsson
-
Z Cam
svar av
Johan Warell
-
Stora Magellanska molnet
svar av