Jupiterstormar Animation
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 25-06-11 19:48 av
Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2025 kl. 16:06 #12240
Klicka på bilden nedan för att öppna en större version av animationen
Trots erfarenhet av minst 2 tidigare stora Jupiteranimationer så var det här nog det mest komplicerade astronomiprojekt som jag någonsin har gett mig i kast med och länge kändes det som att jag inte skulle ro det i hamn.
Men jag ska inte orda så mycket om alla problem på vägen för jag är nu nöjd med flödet i animationerna som visar utvecklingen av de båda stora stormarna som bröt ut på Jupiter under hösten och vintern och som fortfarande är aktiva.“Mid SEB outbreak” började som en liten vit prick i Södra Ekvatorialbältet i mitten av november 2024 och växte till sig i vågor som rullar fram likt molnen på läsidan om GRS.
“NTBs Jet-stream outbreak” utlöstes ca 2 månader senare i början av 2025 också som en liten beskedlig storm men som snabbt har vuxit och spridit sig varvet runt många gånger om.
Framför stormen som liknar en komet har det skett minst 9 nya utbrott som rusar fram i en hastighet runt 600 km/timmen.
Information som jag har hittat på nätet menar att dessa stormar i NTB bryter ut med intervaller på 15-17 år men på senare år verkar de ha blivit mera frekventa och är nere på var 4-5:e år.
John Rogers på BAA (British Astronomical Association) förutsåg faktiskt att det aktuella utbrottet skulle ske 2025-2026.I mitten av animationen bryter stormen i NTB ut under den bruna sk. “barge”. Det är den avlånga bruna cyklonen i NTB och de kan vara stabila under långa perioder men efter ett varv har NTB-stormen helt förintat den fast det brukar vara ganska täta skott mellan bältena och zonerna, i alla fall på ytan. Det mesta har sitt ursprung flera hundra kilometer ner i atmosfären och det är dessa flöden som forskarna försöker förstå sig på. Man kan även notera att den färgas allt mer brun under framfarten då den drar till sig materia från det rödbruna NEB-bältet vilket synliggörs bl. a. av långa slingor som sträcker sig ner i de vita ovalerna.
Jag kommer inom kort att framställa en stillbild som visar utseendet mot slutet av den här Jupitersäsongen men jag kan redan nu avslöja att NTB (Norra Tempererade Bältet) är helt i kaos efter stormens framfart.
De animationer som jag har genererat ligger på flera hundra Mb och Nattmolnet har en gräns på 26 Mb.
Så jag har försökt hitta bästa kompromissen genom att minska storleken, ta bort varannan bildruta och bara visa andra hälften av förloppet då stormen i SEB redan är fullt utvecklad./*Peter R
Tillägg
Full kred till upphovsmännen till bilderna som ingår i animationen kommer att ges i videon som jag kommer att lägga upp på Youtube när den är klar.
Fotografer som har bidragit med bilder som ingår i Polprojektionerna som har publicerats i Telescopium 02/2025 sid 21:Vänstra bilden “MAP-07 SP-02”:
Paulo Casquinha
Ethan Chappel
Mitsuji Morita
Tadashi Horiuchi
Teruaki Kumamori
Christopher Go
Kunihiko SuzukiHögra bilden “Map-66-68 SP-02.jpg”:
Masaaki Nagase
Michael Wong
Teruaki Kumamori
Tiziano Olivetti
Osamu Inoue
Efrain Morales River
Satoshi Ito
Eric Sussenbach
Christopher GoObjekt: Jupiter
Objekttyp: Planet
Teleskop/objektiv: Diverse
Plats: Världen runt
Fotograf: Peter R
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2024-11-11
Tid (UT): 00:00
Bildbehandling: Winjupos, Photoshop, FantaMorph, StarryNightPro+, QuickTime
Autoguidning: NejAttachments:
-
11 juni, 2025 kl. 15:53 #12253
Fantastiskt att få se detta, en makalöst fin arbetsinsats!
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
11 juni, 2025 kl. 19:48 #12258
Fantastiskt fin animering av Jupiter! Fin skärpa och fina detaljer.
/Torbjörn 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sharpstar 76EDPH
tråd av
Stefan Nilsson
-
Sommarsolstånd 2025
tråd av
Miska
-
Mars och Regulus
tråd av