NSV01161
- This topic has 78 replies, 6 voices, and was last updated 25-02-11 23:22 by
Thomas Karlsson.
-
AuthorPosts
-
6 september, 2024 at 21:29 #9536
Jag roar mig med att fortsätta mätningarna av denna stjärna och har haft turen att kunna komplettera med data i periden som vi inte haft tidigare.
När jag tittar på min data enbart tycker jag mig kunna ana en platå, eller liten dipp vid maximum.
Är det ett resultat av felaktig period eller är det helt normalt kanske?
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
7 september, 2024 at 12:02 #9544
Kul att du fortsätter följa den här stjärnan. Den är verkligen värd mer uppmärksamhet. Från förra säsongen kom vi fram till att stjärnan är av typen AA Tau, en undertyp till T Tauri-stjärnorna. Och dessutom möjligen med den största kända amplituden för denna grupp.
Perioden tror jag stämmer rätt bra efter alla undersökningar jag gjorde förra säsongen. Men den har ju sitt oregelbundna beteende också, antagligen beroende på oregelbundna mängder stoft och gas som skymmer i synriktningen, som gör att ljuskurvan blir lite kaotisk.
-
8 september, 2024 at 12:26 #9610
En visuell djupdykning som avslöjar lite av strukturerna kring stjärnan. Visst ser det ut som det går “ringar på vattnet” i molekylmolnen och att stjärnan befinner sig i närheten av centrum?
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
10 februari, 2025 at 20:35 #11139
Jag hittade projektet Hoys Citizen Science som kan vara av intresse för er som tagit bilder på NGC 1333 och NSV 1161. HOYS står för Hunting Outbursting Young Stars. Projektet drivs av Kent University i England och är ett pro-am samarbete där amatörer kan ladda upp bilder på vissa speciella objekt och områden som de har bevakning på. Universitetet sammanställer och publicerar sedan resultat från de insända bilderna.
De har bland annat en “veckans ljuskurva” och jag fann NSV 11161 där under dess alternativa namn LkHA 271. Detta då NGC 1333 är ett av deras targets. Jag mailade dem och fick detta svar. De hade inte upptäckt att den var periodisk, men tycker att det verkar vara en intressant stjärna värd att undersöka vidare och tar gärna emot bilder.
Det finns en instruktion på sidan hur man gör detta. Det är några steg där man får skaffa konto och lägga upp uppgifter om ens teleskop m.m.
=========================
Hi.
I’m a varaiable observer from Sweden. I found your site on BlueSky and have looked around. I see that you have NGC 1333 on your program and have published a lightcurve on NSV 1161/LkHA 271. That is a very intresting and complex star that we in SAAF (Swedish Amateur Astronomers Association) have observed for about a year. We have concluded that it has a variation of about 1.5 mag with a period of 2.1 days and on top of that a random variation of about 2 mag. We had help of a professional astronomer to analyze the lightcurve and he think this is a AA Tau star with an unusual large amplitude.
Thomas Karlsson
——————–
Thanks Thomas,
That looks indeed like a very interesting source. Our full light curve looks indeed very ‘noisy’ due to the short timescale variations. I will need to look up if we have found the period for this one – we searched all the YSO light curves for one. We don’t have a huge number of images for this field, so it might have fallen through the ‘quality control’ sieve 🙂
If you or anyone you know would like to contribute to our project, we are basically looking for the images you have of our target fields, then please take part.
Thanks, Dirk
-
10 februari, 2025 at 21:56 #11140
-
11 februari, 2025 at 23:22 #11145
Jag hade missat eller glömt att du skrivit om HOYS här tidigare. Jag har nu skapat ett konto på HOYS och laddat upp 30+ bilder av fältet runt NSV1161 jag fått via COAST, efter att först ha kollat med Open University att detta var OK.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Projekt Bear Paw Galaxy
svar av
Fredrik Silow
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av