• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Hitta till Sagittarius A* visuellt :)

Hem › Observationer › Övriga observationer › Hitta till Sagittarius A* visuellt :)

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 26-05-16 13:45 av Olle Eriksson.
Visar 6 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • 13 maj, 2026 kl. 16:09 #14900
      Olle Eriksson
      Moderator

        Jaja, jag vet, man kan inte se det, men jag hittade de här gamla kartorna som jag gjorde för ett tag sen och kom på att det här borda jag länka till, om någon tycker att det är lite roligt att se hur nära det svarta hålet man kan komma visuellt. Det är finder charts hela vägen från stjärnbilden Sagittarius till där man kan identifiera S2-stjärnan som ligger närmast det svarta hålet. De sista bilderna är från det infraröda spektrumet och sakerna är dolda av stjärnstoft ändå. Men, man kan se hur långt man kommer om man är intresserad. 🙂

        https://www.olle-eriksson.com/black-hole-finder-charts/SagAStarFinderCharts.pdf

        avataravatar
      • 14 maj, 2026 kl. 11:40 #14914
        timokarhula
        Deltagare

          Bra kartor!  Första gången som jag tittade “exakt” mot Vintergatans centrum var med min gamla Celestron-90 teleskop från Geraldton den 7 februari 1995.  Det blev något av en besvikelse för det syntes inte så värst många stjärnor precis där.  Det beror ju på de framförliggande absorberande stoftmolnen.  Noterade inte vilken stjärna som jag såg allra närmast centrum (Sgr A*).  Däremot såg jag flera öppna stjärnhopar i närheten, bland annat Collinder 347, Ruprecht 131 och Collinder 351.

          /Timo K

        • 15 maj, 2026 kl. 17:01 #14951
          timokarhula
          Deltagare

            Jag kollade upp i Cartes du Ciel, som bland annat använder UCAC-4 katalogen, så är den närmast plottade stjärnan till svarta hålet UCAC4-305-142110.  Den 14.6 mag stjärnan ligger 19 bågsekunder NE om Sgr A*.  Det är den ljusstarka stjärnan i övre kanten i den mest förstorade bilden i Olles sökarkartor.  Då inser man hur ljussvag S2-stjärnan är (även i IR)!

            Gaia listar en G-mag 20.6 stjärna 11″ från svarta hålet.

            /Timo K

          • 15 maj, 2026 kl. 23:41 #14952
            Olle Eriksson
            Moderator

              Denna?

              Jo jag har Cr 347 och Col 351 i mina anteckningar också. Det är ifrån La Palma 2019 på sommaren, med en 120mm refraktor med 600mm brännvidd. Här är en bild från mina anteckningar. Den tjocka pilen är där jag trodde att Sag A* var, men det visade sig enligt vad jag kom fram till sen att det var där jag har markerat med utropstecken. Jag kommer inte ihåg om de små kryssen var gissningar jag gjorde vid okularet.

            • 16 maj, 2026 kl. 07:57 #14953
              timokarhula
              Deltagare

                Den 14.6 mag UCAC4-305-142110 är den (skenbart) närmaste stjärnan till Vintergatans supermassiva svarta hål Sagittarius A* som kan ses med amatörinstrument.  Enligt Gaia EDR3 är stjärnans avstånd 3600 ljusår jämfört med det galaktiska centrats avstånd på 27000 ljusår.  UCAC4-305-142110 börjar synas på din karta nr 4 och på den sista, karta nr 9, är stjärnan den ljusaste vid övre kanten.

                Stjärnan S2 låg tydligen 0.599 bågsekunder ifrån (epok 2011.314) svarta hålet enligt The Guide Star Catalog, Version 2.4.2 som listar 3.5 miljarder objekt! S2 tycks ha i-magnituden 21.036.  Visuellt bör den vara av magnitud 50-60.  🙂

                /Timo K

                • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av timokarhula.
              • 16 maj, 2026 kl. 10:41 #14955
                Hans Bengtsson
                Deltagare

                  Olle!

                  Det stämmer att Sgr A* ligger på den plats du markerat med utropstecken, se karta nedan.

                  Attachments:
                  1. IMG_8224.jpeg

                • 16 maj, 2026 kl. 13:45 #14960
                  Olle Eriksson
                  Moderator

                    Oh.. wow. Nu är jag med. Den får bli ett framtida projekt va! 🙂

                • Författare
                  Inlägg
                Visar 6 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
                Logga in

                Log in / Register

                Senaste diskussionerna

                • Sagittarius 2026
                  svar av Fredrik Silow
                • M33
                  svar av Hans Bengtsson
                • Solen i Ha
                  svar av PeterR
                • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
                  svar av Fredrik Silow
                • Månadens bild
                  svar av Fredrik Silow
                • Transient (mag 14) i Bootes
                  svar av Hans Bengtsson
                • Venus och Jupiter i konjunktion
                  svar av PeterR
                • Alan Hale har avlidit.
                  svar av timokarhula
                • Ett omaka par på majhimlen
                  svar av Johan Warell
                • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
                  svar av Johan Warell
                • Aktuell solaktivitet
                  svar av Hans Bengtsson
                • Transient (mag 12) i Andromeda
                  svar av Hans Bengtsson
                • Röntgenobjekt i Coma
                  tråd av Hans Bengtsson
                • SH2-129 Flying Bat & OU4 Giant Squid Nebula
                  svar av Fredrik Silow
                • Astroöl i Malmö!
                  svar av Magnus Larsson
                • Fjärrteleskopet igång igen!
                  tråd av Johan Warell
                • EQ6 PRO
                  tråd av jhagg
                • Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar
                  svar av Olle Eriksson
                • 50 Bortglömda Miror
                  svar av Hans Bengtsson
                • Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
                  svar av Hans Bengtsson

                Månadens bild i galleriet

                NGC4725 (Peter Folkesson)

                Årets bild i galleriet

                IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

                Senaste bilderna i forumet


                Solen i Ha (Peter R)



                RSS Senaste nytt från SAAF-webben

                • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
                • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
                • Årets bild på Nattmolnet 2025!
                • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
                • Apertur nummer 1 2026!
                • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
                • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
                • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
                • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

                Kalendariet

                Sagittarius 2026
                Sagittarius 2026
                20 aug 26
                Degerhamn
                Träff under stjärnorna 2026
                Träff under stjärnorna 2026
                4 sep 26
                Mariestad

                Antal unika dagsbesökare (unika IP)

                Idag: 732 st 

                Senaste 7 dagarna: 2805 st 

                Senaste 30 dagarna: 3718 st 

                Logga in

                Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress