Lyriderna 2024 (21-22 april)
- This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 24-04-18 10:30 by
Hans Bengtsson.
-
AuthorPosts
-
18 april, 2024 at 10:30 #8132
Meteorsvärmen Lyriderna beräknas i år få sitt maximum på morgonen eller förmiddagen 22 april. Det innebär att natten 21-22 april blir bäst för vår del.
Tyvärr kommer månen att störa väldigt mycket, den är nästan full och uppe hela natten.
Som alltid gäller att man bör titta i den riktning där himlen är mörkast. Man bör positionera sig så att månen ligger så långt utanför synfältet som möjligt, gärna skymd bakom en byggnad. Och helst ska man förstås undvika att titta rakt mot radianten, där meteorspåren är korta och inte så praktfulla.
ZHR för Lyriderna brukar ligga kring 15-20. Det innebär att man under i princip ideala förhållanden, med gränsmagnitud 6.5 och radianten i zenit, skulle se 15-20 meteorer per timme. Rent praktiskt, med starkt månljus, kan vi räkna med någon eller några lyrider per timme ifall molnen håller sig borta.
Hur högt ZHR-värdet blir påverkas inte av månskenet, däremot blir osäkerheten i värdet mycket större när vi ska korrigera det sedda antalet meteorer till ZHR.
Nedan ges ett klipp från en text jag hittade hos NASA angående årets lyrider. Den röda rektangeln lade jag till på egen hand.
-
This topic was modified 9 months ago by
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
Attachments:
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Running man
tråd av
Bergquist Christian
-
Min Star’Ex börjar ta form.
tråd av
zmannen
-
Variabler i M31
svar av