Svar till: Supernovan SN2024iss (mag 13) i galax i Coma
Hej!
Här är så en serie på denna supernova, kryddad med variabilistens strul och stretande. Det började med att jag tog en serie bilder. Sen när jag skulle mäta den fanns det förstås ingen AAVSO-sekvens. Men i Pheranso är det lätt att välja andra stjärnor från katalogen UCAC4. Men då visar det sig att det inte finns några R-band-magnituder där. På tips från Tonny som skrivit programmet kan man då istället välja APASS DR10. Sagt och gjort. Men så visar det sig att jag tagit bilderna med fel offset. Så jag fick producera nya darks och bias-bilder. Och så visar det sig att det är en bugg i Pheranso som gör att det inte går att skapa master-kalibreringsbilder. Nytt mail till Tonny och en dags väntan på uppdatering (ja jag vet att jag kunde gjort masters med annat program). Och då finns det också en AAVSO-sekvens. Men det visar sig att stjärnorna är rätt svaga och har väldigt olika B-V-värden. Så först efter 4:e testet med jämförelsestjärnor blir det så en sekvens som funkar. Så nu:
En väldigt ospännande och jämn sekvens. Är det så att supernovan snabbt nått ett stillastående, eller är det helt enkelt fel objekt det här…..?
Magnus
Senaste inläggen
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31
tråd av Petter Åström
-