Reply To: NSV01161
Hej!
Ett litet bidrag (hoppas jag) tilll NSV 1161-undersökningen. Jag använde Margareta Westlund-teleskopet för att försöka fånga ett spektrum av stjärnan i förrgår. MWT har ett transmissionsgitter, en StarAnalyser 200, som ger en upplösning på ca 10 Å/pixel när jag kalibrerar och försöker mäta. Nu är detta objekt svagt, så det är rätt svårt att få till det. Jag tog 10 st 5 min exponeringar och stackade med ASTAP (funkade jättebra, till min förvåning). Sen gäller det att identifiera rätt stjärna. Jag TROR jag har gjort det. Med 50 min total exponering är det ändå inte nåt tydligt spektrum, men kanske kan ge en antydan ändå. Jag planerar att vid läge återvända och försöka med 2 timmar.
Så här blir det. De blå linjerna är Balmer-serien. Det som överraskar lite är att stjärnan inte är mer ljusstark i det röda området – jag tycker min BVI-fotometri antyder det. Så kanske har jag identifierat fel ändå… Men vidare: det är en emissions-“bula” i Ha, med en absorptionsdipp mitt i. En T Tauri-stjärna är av K-klass (det är denna också enligt VSX) och bör uppvisa nån slags balmer-emission. Så så långt stämmer det. Men absorptionsdippen mitt i har jag inte hittat nåt om. Nu är jag dock inte så bra på T Tauri-stjärnor – vad säger ni andra som kan mer? Eller kanske är absorptions-dippen från den omgivande nebulosan…? Här är spektrat i alla fall (processat i RSpec):
Magnus
Senaste inläggen
-
16″ Dobson teleskop
tråd av MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av Hans Bengtsson
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-