Svar till: Hjälp med bilder på Jupiter till gymnasiearbetet
Hej Dan och Leo,
Jag vet inte hur väderprognosen ser ut för resten av landet men här i Stockholm verkar det knappast bli några klara nätter med fotomöjligheter fram till 10 januari.
En möjlig lösning är att använda sig av något planetarieprogram för att simulera Jupiters månars positioner vid valfria tidpunkter. De är absolut exakta och fungerar troligtvis lika bra för ändamålet om ni inte kan få in verkliga foton.
Jag har tagit fram en simulering av Jupiter med mitt program StarryNightPro. Den första bilden visar en vy med norr uppåt (alltså inte teleskopvy) för ikväll kl. 21:00 UT (kl. 22:00 svensk vintertid). Bild 2 är densamma med etiketter på månarnas namn och bild 3 visar dessutom månarnas omloppsbanor. Öppna bilderna i ett nytt fönster så visas de i originalstorlek.
Om det fungerar för ändamålet och ni inte har tillgång till ett bra planetarieprogram så hjälper jag gärna till att ta fram bilderna åt er.
Här är lite tilläggsinfo om Jupiters 4 Galileiska månar: De har alla en låst rotation till Jupiter dvs liksom vår egen måne som alltid visar samma sida mot Jorden med lite avvikelser på grund av librationerna.
Ett annat intressant faktum är att de 3 innersta av de 4 månarna, Ganymede, Europa och Io är låsta i en 4:2:1 banresonans https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileiska_m%C3%A5nar#/media/Fil:Galilean_moon_Laplace_resonance_animation.gif
/*Peter R
Sektionsledare / Solsystemssektionen
Senaste inläggen
-
Tänk på tiden
tråd av Hans Bengtsson
-
Saturnus från Fiby
svar av Johan Warell
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth