Sagittarius 2026
Hem › Allmän amatörastronomi › Observationsplatser, träffar, möten och resor › Sagittarius 2026
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 26-06-16 11:37 av
Fredrik Silow.
-
FörfattareInlägg
-
-
27 maj, 2026 kl. 17:15 #15002

Jag startar här en Nattmolns-tråd för de som vill hålla sig uppdaterade på som händer inför Sagittarius 2026.
All information finns och kommer att hållas uppdaterad på:
https://nattmolnet.saaf.se/events/sagittarius-2026/
Det går bra att ställa frågor här och diskutera stjärnträffen, lägga upp bilder i efterhand eller medans det pågår. Vi kommer även att sätta upp en Whatsapp-grupp för Sagittarius i år så att vi som är där lättare kan kommunicera sinsemellan, om uppdateringar, förändrade tider osv. Även där kommer man att kunna dela med sig av sina tankar och frågor, och förhoppningsvis bilder också.
Tips. Prenumerara på den här tråden om ni vill få kommande uppdateringar kring träffen i augusti.
Och om ni har glömt att anmäla er så gör en icke-bindande anmälan här (det underlättare vår planering):
ANMÄLAN (icke bindande)Vi ses i augusti!
-
29 maj, 2026 kl. 15:46 #15009
Kort update:
Ny samlingslokal!
Nytt för i år är att vi kommer att husera i föreläsningssalen i huvudbyggnaden på Ottenby vandrarhem (istället för på Folkets hus). Det blir nog väldigt trevligt och kanske till och med lite enklare på många sätt; många av oss kommer att bo på Ottenby och det ger möjlighet till exempelvis frukosthäng tillsammans och att föreläsning och försäljning bara blir en kort promenad bort.
Anmälan!
Det är redan ett gäng på ca 25 som har anmält sitt intresse till träffen i år, kul! Detta trots att det finns ett antal som vi vet stannar kvar i Spanien efter solförmörkelseresan och inte kan delta.
Jag vet också att det är många som ännu inte anmält sig. Gör gärna det så fort ni kan – här är direktlänk till anmälan. Samma som Olle nämnde ovan. Den är inte bindande och man kan till och med skriva ”kanske” i anmälan – men ju fler som anmäler sina intentioner desto lättare blir det att planera arrangemanget.
Precis som Olle också nämnde så kommer all info att uppdateras på evenemangssidan – prenumerera gärna på denna tråd så håller ni koll på viktiga uppdateringar.
Hörs!
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se—
Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42 -
16 juni, 2026 kl. 11:37 #15106
En liten uppdatering:
Föreläsare:
Nu är programmet lite mer bestämt och vi har ett antal föreläsare. Bland annat är Kai Hendriks bokad gästföreläsare på lördag, postdoktor i astrofysik vid Lunds universitet, som kommer att berättar om sin forskning och hur gravitationsvågor har öppnat ett nytt fönster mot universum. Sedan har vi också en intressant workshop i variabelobservationer med VStar som kommer att vara spännande för de flesta med lite extra nyfikenhet på vad man kan göra mer med sitt intresse. Läs mer på evenemangssidan.
Middagar
Förutom på lördag kväll kommer vi även att försöka spisa tillsammans på torsdag och fredag. Vi återkommer med info om hur och var man bokar detta.
Anmälan till träffen!
Det är ett fint gäng som redan har anmält sig, nästan 30 personer nu.
Du som ännu inte anmält dig, gör gärna det så fort du kan – här är direktlänk till anmälan.Prenumerera gärna på denna tråd så håller ni koll på viktiga uppdateringar.
Hörs!
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se—
Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sagittarius 2026
svar av
Fredrik Silow
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Röntgenobjekt i Coma
tråd av
Hans Bengtsson
-
Astroöl i Malmö!
svar av
Magnus Larsson
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 682 st
Senaste 7 dagarna: 2755 st
Senaste 30 dagarna: 3668 st














