Svar till: Teneriffa mot LaPalma
Torbjörn !
-Givetvis måste astro funka här ( oavsett hur många det bor här eller lampor de monterar upp ) för det är trotts allt en bit bort och högt.
Jag vet ju första året på LaPalma hur ’besviken’ jag var vs Oregon SP innan, men sett nu med tiden har LaPalma leverat ( hyffsat ) och första året var det nog bäst, men helt nöjd har jag väl aldrig varit. Men det ’blir’ astro och det är sällan kallt eller fuktigt så det är behållningen och sen är det ofta upp mot 21,6-21.9. Sen har jag väl aldrig gillar Hosinskis 16” Dobson eller teleskopen på Ahtos ( 16/20/25 ) men lärst mig mycket i dom på egen hand ( samt i min 60 mm Zeiss kikare ) så jag är väl aningen ej realist ( naiv kanske ) eller kräsen. Sen ärligt talat är jag väl ingen ’riktig’ ovservatör eller ens astronomiskt intresserad utan det är faint stuff och eye candå och inte minst tekniken. Då krävs det inc black och big app.
-Jag vet ju idag att hobbyn kan nyttjas i princip större delen av året i Sverige ( ev över 200 nätter ) så jag jar väl hamnat i nåt fack hur jag ser det sas. Sen är ju jag USA inriktad al’a John Dobson andan.
-Jag tror inte det blir så mycket ner world wide resor för min del framledes men hoppas på USA och givetvis LaPalma ( då jag har en plan vs 36” för men det är än bara ’fantasier’ att ha nåt där sedan ( hus/teleskop ) och bjuda in folk.
Idag blev det turist i Las Americas och beachen ( vattnet är gudomligt och 25 C ute ) så ingen klagan, och Canaris är bara för härligt vilket vilket många har insett.
Området ovanför Puerto är mycket vackert men igen, va mycket folk !
Vid nyår är man hemmavid men ärligt planerar jag en LaPalma resa redan nu.
Senaste inläggen
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW
tråd av Daniel Axelsson
-
M 42
tråd av Håkan Paulsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB