Svar till: Två teleskop ska bli ett
I dag avslutade jag det sista arbetet med tubmonteringen. Jag började monteringen av stödtrussarna, som är tillverkade av massiv 16 mm aluminiumstång. Stödtrussarna placerades i monteringshålen som är försänkta 20 mm på varje tubring.
På den andra sidan har jag borrat ett 8 mm hål in i centrum av försänkningen. När stödtrussarna var monterade i sina försänkningshål borrade jag genom det förborrade hålet och in i stödtrussen. Därefter tog jag ut stödtrussarna och skar gängor i hålet.
Därefter fäste jag stödtrussarna med maskinskruvar.
Sedan var det dags att montera monteringsskenan för refraktorns tubringar. Monteringsskenan fungerar även som stabilisering för tubringarna. Tubringarna har totalt fyra stabiliseringspunkter, som är fördelade med 90 graders intervall runt tubringarna. Detta är för att minska risken för att tubringarna ska röra sig när teleskopet förflyttas till olika delar av himlavalvet. Jag använde 8 mm maskinskruv när jag fäste monteringsskenan på de övre tubringarna.
Därefter var det dags att montera tubringarna för refraktorn. Här går det att se att hålen är något utdragna. De utdragna hålen möjliggör att tubringarna kan justeras sidledes.
Här kan man se tubringarna för refraktorn monterade på monteringsskenan.
Den sista komponenten som monterades var balansstången. Här använde jag istället stoppskruvar för att fästa balansstången.
Anledningen till att jag valde denna konstruktion var att göra det enklare att lägga till ytterligare balansvikter om det skulle bli nödvändigt. Jag behöver då bara lossa på stoppskruvarna och skjuta ut balansstången en liten bit, och sedan sätta på en ny balansvikt.
Här är en helbild av tubmonteringen med stödtrussar, balansstång med balansvikt samt monteringsskenan för refraktorn med monteringsringar. Med detta har jag skapat förutsättningar att montera båda mina teleskop på samma montering, vilket innebär att två teleskop nu kan bli ett.
Senaste inläggen
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan
tråd av Petter Åström
-
Messier 33